Firstly: In this book, the Shaykh, may Allaah have mercy upon him, does not restrict himself to those who preceded him in the topic of Allaah’s Beautiful Names. The editor mentions in his introduction that he has found the explanation of some of Allaah’s Names that he has not come across in previous books, there are also some of Allaah’s names that were mentioned in previous books that as Sa’dee has not explained in this book. An example of this is that he explained Allaah’s Name ‘As Sattaar’, a Name that was not mentioned in the Hadeeth of Abu Hurayrah, or any other narration according to the knowledge of the editor, which shows that the Shaykh did not restrict himself to the Names of Allaah that were mentioned in this Hadeeth and Allaah knows best.
Secondly: Amongst the issues that makes this book stand out, is that the Shaykh gives a lot of attention to the principles of Allaah’s Names and Attributes
Thirdly: The Shaykh included Allaah’s Names that are made up of more than one word, such as ‘Badee’ as Samawaat wal Ard’, ‘Dhul Jalaal wal Ikraam’, ‘Al Fa’aal lima Yureed’ and others.
Fourhtly: The Shaykh explains the apparent meaning of the Names of Allaah, then delves into their meanings in relation to Eemaan, and explains the effect of the Name on a person’s Eemaan. He also pays little attention to the linguistic meanings and definitions of the Names. This is what distinguishes this book from the rest of the explanations of Allaah’s Beautiful Names.
أولاً: فإن السعدي - رحمه الله - لم يتقيّد بمن سبقه ممن ألف في الأسماء الحسنى. لأنني وجدت بعض الأسماء التي أوردها لا توجد في هذه الكتب فأحياناً يزيد عليها، وأحياناً ينقص عنها في بعض الأسماء.
كما أنه لم يعتمد على حديث أبي هريرة في سرد الأسماء الحسنى فمثلاً أورد اسم الله تعالى «الستار» وهذا الاسم لم يرد في حديث أبي هريرة ولا في أي رواية من رواياته الواردة، والله أعلم.
فقد يكون - رحمه الله - اعتمد على ما ظهر له أنها أسماء الله تعالى من نصوص الكتاب، والسنة، والله أعلم.
ثانياً: من الأمور الذي تميز بها هذا المجموع ما ظهر لي من منهج الشيخ - رحمه الله تعالى - من العناية، والاهتمام بقواعد الأسماء، والصفات
ثالثاً: من منهج الشيخ رحمه الله أنه أدخل في الأسماء الحسنى الأسماء المضافة مثل «بديع السموات والأرض» و «ذو الجلال والإكرام» و«الفعال لما يريد» وغيرها.
رابعاً: اتسم منهج الشّيخ - رحمه الله تعالى - لشرحه أسماء الله الحسنى ببيان المعنى الظاهر للاسم مع الغوص في بيان المعاني الإيمانية للأسماء الحسنى، وبيان آثار الإيمان بها.
وهذه السمة مما ميّزت شرحه على كثير من شروح الأسماء الحسنى مع إغفاله للأوجه اللغوية للاسم، وهذا ظاهر في أغلب الأسماء التي شرحها رحمه الله تعالى.