The author relays the commentaries of the most notable companions, Tabi’oon and those who came after them in this Tafseer. It is amongst the best books of Tafseer, filled with narrations along with their chains of narrations, consisting of the correct views of the scholars, free of ambiguity and complexity in clarifying the Qur-aanic texts and full of Prophetic Ahaadeeth and Athaar that are authentic for the most part.
Ibn Taymiyyah stated: “Al Baghawee’s Tafseer is summarized from ath Tha’alabee’s, but he cleared it of fabricated Ahaadeeth and the views of the innovators.”
His methodology in Tafseer:
He comments on an Ayah with simple concise phrases, avoiding complexity and elongation. He suffices himself by explaining the difficult words by returning to their base form and using Ayaat, Ahaadeeth and Athaar from the Shahaabah, Tabi’oon and the scholars of the Arabic language to clarify their meaning.
He traverses upon the upright path in his commentary, explaining an Ayah from the Qur-aan with another Ayah, or a Hadeeth or the statements of the Sahaabah, he also uses the statements of the Tabi’oon and the Mujtahidoon as support.
He discusses the different Qira-aat when there is a change of meaning in another Qira-ah.
He discusses the views of Ahlus Sunnah as well as those who oppose them while supporting the stance of Ahlus Sunnah with both intellectual and textual evidence.
نقل فيه مصنفه عن مفسري الصحابة والتابعين ومن بعدهم، وهو من أجلِّ الكتب وأنبلها وأسناها، حاوٍ للصحيح من الأقوال، عارٍ عن الغموض والتكلف في توضيح النص القرآني، محلى بالأحاديث النبوية والاَثار الغالب عليها الصحة.
قال العلامة ابن تيمية: والبغوي تفسيره مختصر من الثعالبي، لكنه صان تفسيره عن الأحاديث الموضوعة، والاَراء المبتدعة
منهج الإمام البغوي في التفسير:
يتعرض لتفسير الآية الكريمة بلفظ سهل موجز، لا تكلُّف في لغته ولا تطويل، فهو يكتفي بالوقوف على الكلمة الغريبة ليكشف عن معناها بالرجوع إلى أصلها ومصدرها، مستدلًا بالآيات والأحاديث وما أثر عن الصحابة والتابعين وبأقوال أهل اللغة.
يسلك السبيل القويم في بيان المعاني فيفسر القرآن بالقرآن أو بالحديث أو بأقوال الصحابة، ويستأنس بأقوال التابعين والمجتهدين
يتعرض للقراءات من غير إسراف وذلك حين يجد أن القراءة يترتب عليها تَغَيُّرُ المعنى
يعرض لرأي أهل السنة ولآراء مخالفيهم مع الانتصار لرأي أهل السنة مدللا عليه بالمنقول والمعقول