A book authored on ‘Mustalah al Hadeeth | The Terminologies of Hadeeth’, that became widely known and accepted. It became a cause for the spread of the knowledge of Hadeeth after it was fading, a cause for the strengthening of the knowledge of Hadeeth after its weakness, a cause for students to turn to and study it after it was neglected.
The author states in his introduction: ‘Indeed the knowledge of Hadeeth is from the most virtuous of virtuous knowledge, the most beneficial of beneficial knowledge…’
He summarized the books of al Khateeb al Baghdaadee and added benefits from other books, for this reason, scholars and students of knowledge turned to this book since its appearance, and continued to do so until the book became as al Haafidh ibn Hajar stated: ‘The amount books written in summarizing it, turning it into poetry, critically analyzing it, opposing or supporting it cannot be determined due to their great number.’
Al Haafidh al ‘Iraaqee stated: ‘Indeed the best book authored by the people of Hadeeth in the topic of Mustalah al Hadeeth is this book by ibnus Salaah.’
Amongst the explanations of this book:
Islaah Kitaab ibnus Salaah.
Shams ad Deen ibn al Luban.
Islaah ibnus Salaah.
Al Haafidh Mughlataay.
Al Jawwahir as Sihaah.
‘Izz ad Deen ibn Jamaa’ah.
At Taqyeed wal Eedaah.
Al Haafidh al ‘Iraaqee.
An Nukat ‘ala Kitaab ibn as Salaah.
Al Haafidh ibn Hajar, checking by Shk. D. Rabee’.
ألف ابن الصلاح كتاباً في علم المصطلح اشتهر جداً وكان سبباً في انتشار هذا العلم بعد انحساره، وفي قوته بعد ضعفه وفي إقبال الطلاب عليه بعد إهماله؛
قال ابن الصلاح في خطبة كتابه هذا : هذا وإن علم الحديث من أفضل العلوم الفاضلة، وأنفع الفنون النافعة،
لخص ابن الصلاح في هذا الكتاب كتب الخطيب في هذا العلم، وزاد على ذلك الملخص فوائد وأشياء انتخبها من غير كتب الخطيب؛ ولذلك تكاثر إقبال العلماء والطلبة عليه منذ بداية ظهوره ودام ذلك كذلك حتى صار الكتاب كما وصفه الحافظ ابن حجر: (لا يحصى كم ناظم له ومختصر، ومستدرك عليه ومقتصر، ومعارض له ومنتصر). انتهى
قال الحافظ العراقي: فإن أحسن ما صنف أهل الحديث في معرفة الإصطلاح كتاب علوم الحديث لابن الصلاح