The book was authored on the topic of penning down knowledge; when and how it started. The book also speaks about the wisdom behind writing knowledge and the issue of its permissibility or impermissibility.
The book consists of 316 narrations with their chains, some of which are on the authority of the Messenger of Allah – صلى الله عليه و سلم - and others which are not. The author, may Allah have mercy upon him, categorized the narrations into a number of topics, all of which can be categorized into four main categories:
The first category: Narrations that support the impermissibilty of writing knowledge, he starts off with the Ahadeeth, then the narrations by the Sahabah, then the Tabi’een, then those who came after them.
The second category: The reasons behind the narrations of the impermissibility of writing knowledge.
The third category: The narrations that support the permissibility of writing knowledge – in the same order mentioned in the first category.
The fourth category: The virtue of books and what was said concerning collecting and borrowing them.
In the first two categories the author simply lists the narrations without commenting. In the latter to categories, the author adds his beneficial commentary, or reconciles between narrations that may outwardly seem contradictory.
The author also collects all the chains of one narration, no matter how many they are.
يمثل هذا الكتاب تأريخا لتدوين العلم؛ متى بدأ وكيف بدأ، كما اعتنى الكتاب بحكم الشرع في تقييد العلم، بين الإباحة والمنع، وهذه هي القضية الأساسية في الكتاب
وقد احتوى هذا الكتاب على(316) نصًا مسندًا، منها ما هو مرفوع ومنها ما دون ذلك، وقد ساقها المؤلف عدد من الأبواب، يمكن أن يقسم مضمونها إلى أربعة أقسام؛ بيانها كالتالي
القسم الأول: ويحتوي على النصوص الواردة في كراهة كتابة العلم، وبدأها بالنصوص المرفوعة ثم الموقوفة على الصحابة، ثم الموقوفة على التابعين ومن بعدهم
القسم الثاني: وضمنه المؤلف بيان العلل التي كره تدوين العلم، وهي ثلاث
القسم الثالث: ويحتوي على النصوص الواردة في إباحة كتابة العلم، وبدأها بالنصوص المرفوعة ثم الموقوفة على الصحابة، ثم الموقوفة على التابعين ومن بعدهم، ثم بين أن الكتاب يحفظ العلم
القسم الرابع: وتكلم فيه عن فضل الكتب وما قيل في اقتنائها وإعارتها
وقد سرد المؤلف نصوص القسمين الأول والثاني دون تعلق عليها ثم شرع بعد ذلك يعلق ببعض التعليقات النافعة، التي يوجه بها بعض النصوص، أو يدفع التعارض الظاهري بين بعض النصوص.
والمؤلف يجمع طرق النص الواحد مهما كثرت، ويذكرها في موضع واحد، فإن جمع روايتان بسند واحد نبه على الألفاظ والاختلافات