The sacred months are four:
One of them is on its own, and it is Rajab. The rest come one after the other, and they are Dhul Qa’idah, Dhul Hijjah and Muharram.
It appears that they were called sacred because Allah prohibited battles during them. This is why they were called ‘Hurum’ which is the plural for ‘Haram’ [sacred].
Allah the Mighty and Majestic said:
Verily, the number of months with Allah are twelve, so was it ordained by Allah on the Day when He created the heavens and the earth; of them, four are SacredAt-Tawbah: 36
He also said:
They ask you concerning fighting in the Sacred Months. Say; "Fighting therein is a great (transgression)Al-Baqarah: 217
This proves that battling is prohibited in them, and this is from Allah's mercy over His servants, so that they may travel in these months, and that they may perform Hajj and ‘Umrah.
The scholars have differed regarding the ruling of battles during these months, is the prohibition ongoing or has it been abrogated? There are two opinions:
...
And Allah has prohibited oppression to oneself in these months;
So do not oppress yourselves in them
This is an opinion by a number of scholars.
Others from the scholars of Tafseer said that this refers to all the twelve months. Allah is warning His servants from oppressing themselves in all months, not only the sacred months. In all 12 months the believers must avoid oppressing themselves with sin, disobedience and disbelief. They must preserve all these months from sin and be keen on goodness and righteous actions, the greatest of which is Tawheed and being sincere to Allah.
There is no doubt that what is intended is all months, but in the sacred months it is amplified as they have an extra standing for their status.
The scholars also differed as to whether battles during these months are still prohibited.
The majority of scholars are of the opinion that this has been abrogated. Others hold the opinion that the prohibition still stands, and this was the opinion that Al-'Allamah ibnul Qayyim leaned towards along with a number of scholars.
In any case, this shows they have an ongoing standing, and this has not been abrogated. Disobedience during these months is a great affair, and it carries a greater sin than in other months.
todayPublished:Jul 08, 2021
editTranslator:Abu AbdulWahid, Nadir Ahmad
visibility1505
ruleShould you find an error, please contact us
priority_highPlease keep comments knowledge based and topic related.
الأشهر الحرم هي أربعة:
فشهر مفرد، وهو رجب، والبقية متتالية، وهي: ذو القعدة وذو الحجة ومحرم. والظاهر أنها سميت حرمًا؛ لأن الله حرم فيها القتال بين الناس؛ فلهذا قيل لها حرم؛ جمع حرام.
كما قال الله جل وعلا:
إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِندَ اللّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَات وَالأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌالتوبة:36
وقال تعالى:
يَسْأَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِيهِ قُلْ قِتَالٌ فِيهِ كَبِيرٌالبقرة:217
فدل ذلك على أنه محرم فيها القتال، وذلك من رحمة الله لعباده؛ حتى يسافروا فيها، وحتى يحجوا ويعتمروا.
واختلف العلماء: هل حرمة القتال فيها باقية، أو نسخت؟ على قولين:
...
قد نص الله في كتابه العظيم على تحريم ظلم النفس فيها
فلا تظلموا فيهن أنفسكم
هكذا قال جماعة.
وقال آخرون من المفسرين: أن هذا يرجع إلى الشهور كلها الاثني عشر، وأن الله يحذر عباده من ظلم أنفسهم في جميع الشهور لا في الأشهر الحرم وحدها، بل في جميع الشهور يجب على المؤمن أن يحذر ظلم نفسه بالمعاصي والسيئات والكفر بالله ، وأن يصونها من ذلك هذه الأشهر، وأن يحسن فيها الخير والعمل الصالح الذي أعظمه وأكبره توحيد الله والإخلاص له، ولا ريب أن المعنى مراد في الأشهر كلها، ولكن في الأشهر حرم مزية وزيادة وتأكيد في هذا المقام.
واختلف العلماء هل بقي تحريم القتال فيها أم لا؟
فالجمهور على أنه نسخ، وذهب آخرون من أهل العلم إلى أنه لم ينسخ وأن تحريم القتال باق فيها، وإليه يميل العلامة ابن القيم رحمه الله وجماعة، وعلى كل حال فهذا يدل على أن لها بقية مزية لم تنسخ، وأن أمرها العظيم في وجود المعاصي فيها، وأن المعاصي فيها أكثر إثما من غيرها.
todayتاريخ الإضافة :Jul 08, 2021
editالمترجم :أبو عبد الواحد نادر أحمد
visibility1505
ruleإن كان لديكم أي ملاحظة في الترجمة فضلاً ارسلوا الينا
priority_highنرجو أن تكون التعليقات علمية و متعلقة بالموضوع.