Indeed decorating walls with Ayat from the Quran is not from the legislated affairs that the righteous predecessors were upon, and those who do this fall into one of the following categories:
The first is that they hang them seeking blessing. This is not legislated because seeking blessing from the Quran in this manner has not been transmitted from the Prophet – ﷺ – or his companions. Forms of worship or means of getting closer to Allah that have not been transmitted from the Messenger of Allah are not legislated due to the saying of Allah:
Indeed there is a good example for you in the Messenger of Allah, for those who hope for (the Meeting with) Allah and the Last Day, and remembers Allah muchAl Ahzaab:21
Another situation is that they do this seeking protection; they believe hanging these Ayat is a protection from the Shayateen. This also has no basis in the Sunnah, the practice of the Sahabah, or the practice of the righteous companions.
It also has an impermissible angle related to it; that a person may depend on these Ayat and not carry out what he ought to be doing, which is reciting the Ayat that protect one from the accursed Shaytan. He would say to himself: Since I have hung Ayatul Kursee in my house, for example, then this would suffice me from reading it. Since I have hung Suratul Ihklaas and Al Mu’awadhatayn (Surat An-Nas and Al-Falaq) then this is sufficient, I don’t have to recite them. There is no doubt that this moves one away from the correct method for protection with the noble Quran. The aforementioned are two situations.
The third is that one hangs these papers that contain Ayat of the Quran as a reminder. In this situation, even if we presume that there is a benefit in this at times, the harms outweigh them. This is because a lot of rooms have these Ayat from the Quran decorating walls, but those who are within these rooms do not benefit from them. There may be a poster hanging on the wall with the saying of Allah the Elevated:
And do not backbite one anotherAl-Hujuraat:12
However, the people who are in that room are backbiting, they do not benefit from this Ayah. Being that this Ayah which prohibits backbiting is hanging right above their heads while they are backbiting others, it resembles defiance, and not caring about Allah’s prohibitions. You may even find that in some rooms there is a poster with the saying of Allah the Majestic:
O you who believe! Remember Allah muchAl Hujuraat:41
While no one turns to or pays attention to it, no one mentions or glorifies Allah, and this kind of situation occurs a lot.
Therefore little reminder occurs through these posters that are hung up. Furthermore, this method of reminder was unknown at the time of the Salaf and there is no doubt that their guidance is better than ours and more correct. This is why the Prophet – ﷺ – said:
The best of people are my generation, then those that came after them, then those that came after them.
todayPublished:Jun 10, 2021
editTranslator:Abu AbdulWahid, Nadir Ahmad
visibility3347
ruleShould you find an error, please contact us
priority_highPlease keep comments knowledge based and topic related.
فإن تعليق الآيات على الجدر ليس من الأمور المشروعة التي كان عليها السلف الصالح رضي الله عنهم، والمعلق لها لا يخلو من أحوال :
الحال الأولى: أن يعلقها تبركاً بها، وهذا ليس بمشروع، وذلك لأن التبرك بالقرآن على هذا النحو لم يرد عن النبي صلى الله عليه وسلم ولا عن أصحابه، وما لم يرد عن النبي صلى الله عليه وسلم مما اتخذ على وجه تعبدي، أو على وجه وسيلي، فإنه يكون مشروعاً؛ لقول الله تعالى:
لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة لمن كان يرجو الله واليوم الآخر ومن يتولى فإن الله هو الغني الحميد
وإما أن يتخذها على سبيل الحماية؛ بحيث يعتقد أنه إذا علق هذه الآيات حمته من الشياطين، وهذا أيضاً لا أصل له من السنة، ولا من عمل الصحابة رضي الله عنهم والسلف الصالح، وفيه محظور؛ وهو أن الإنسان يعتمد عليها، ولا يقوم بما ينبغي أن يقوم به من قراءة الآيات التي فيها حماية والتحرز من الشيطان الرجيم؛ لأن نفسه ستقول له: ما دمت قد علقت آية الكرسي مثلاً في بيتك، فإنه يغني عن قراءتها، ما دمت علقت سورة الإخلاص والمعوذتين فإنه يكفيك عن قراءتهم، وهذا لا شك أنه يصد الإنسان عن الطريق الصحيح للاحتماء والاحتراز في القرآن الكريم، فهاتان حالتان.
الحالة الثالثة أن يعلق هذه الأوراق التي فيها القرآن من أجل الذكرى والموعظة، وهذا إن قدر أن فيه نفعاً في بعض الأحيان، فإن فيه ضرراً أكثر، وذلك أن كثيراً من المجالس تكون فيها هذا الآيات القرآنية، ولكن لا ينتفع أهل المجلس بها، قد يكون من المعلق قوله تعالى، قد يكون من المعلق ورقة فيها قوله تعالى:
ولا يغتب بعضكم بعضاً
فتجد الناس في نفس هذا المكان يغتاب بعضهم بعضاً، ولا ينتفعون بهذه الآية، وكون الآية فوق رءوسهم تنهى عن الغيبة، وهم يغتابون الناس يشبه أن يكون هذا من باب التحدي وعدم المبالاة بما نهى الله عنه، وربما تجد في بعض المجالس ورقة فيها قول الله تعالى :
يا أيها الذين آمنوا اذكروا الله ذكراً كثيراً وسبحوه بكرة وأصيلاً
ومع هذا؛ لا أحد يلتفت لها ولا يرفع رأسه إليها، ولا يذكر الله، ولا يسبحه، وهذا كثير، إذن العظة والتذكر بهذه الآيات التي تكتب على أوراقنا، وتعلق قليلة.
ثم إن التذكير والعظة بهذه الطريقة لم تكن معروفة في عهد السلف الصالح، ولا شك أن هديهم خير من هدينا وأقرب إلى الصواب منا، ولهذا قال النبي عليه الصلاة والسلام :
خير الناس قرني ثم الذين يلونهم ثم الذين يلونهم.
todayتاريخ الإضافة :Jun 10, 2021
editالمترجم :أبو عبد الواحد نادر أحمد
visibility3347
ruleإن كان لديكم أي ملاحظة في الترجمة فضلاً ارسلوا الينا
priority_highنرجو أن تكون التعليقات علمية و متعلقة بالموضوع.