They will be given to drink from a sealed liquor (Raheeq Makhtum).Al-Mutatafifeen: 25
At-Tabari – may Allah have mercy upon him - comments:
He is saying: The righteous are given to drink from a pure liquor that is non-intoxicating.
Similar to what I have said about this [Ayah] the scholars of Tafseer have said:
'Ali narrated to me…on the authority of ibn 'Abbas regarding the statement of Allah:
They will be given to drink from a sealed 'Raheeq'.
He said:
from Liquor.
Muhammad ibn 'Amr narrated to me…on the authority of Mujahid who said concerning;
They will be given to drink from a sealed 'Raheeq'.
He said:
Raheeq is Liquor.
Ibn Humayd narrated to us…on the authority of Mujahid who said:
Raheeq is Liquor.
- Tafseer at-Tabari
Al-Qurtubi – may Allah have mercy upon him - comments:
They are given to drink from 'Raheeq'; a drink that is non-intoxicating, this was said by al-Akhfash and al-Zajjaj. It was also said that Raheeq means pure liquor. In as-Sihah it says that Raheeq is the finest liquor, and all of these carry the same meaning.
Al-Khaleel stated: It is the highest grade and finest liquor. Muqatil and others said; it is the old/vintage, pure, white liquor that is void of intoxication and impairment.
- Tafseer al-Qurtubi
Al-Baghawi – may Allah have mercy upon him - comments:
A pure fine Liquor. Muqatil said: White Liquor.
Makhtum
Sealed and prevented from being touched until it is unsealed by the righteous.
Mujahid stated: meaning plastered off.
Ibn Katheer – may Allah have mercy upon him - comments:
His saying:
They are given to drink from 'Raheeq Makhtum'
Meaning they are given to drink from the Raheeq of Jannah, and Raheeq is from the names of liquor. This was said by ibn Mas'ood, ibn 'Abbas, Mujahid, al-Hasan, Qatadah and ibn Zayd.
Al-Imam Ahmad stated:
Hasan narrated to me…on the authority of ibn Sa'eed al-Khudri that the Prophet - ﷺ - said:
Any believer who gives a thirsty believer something to drink, Allah the Elevated would give them, on the Day of Resurrection, to drink from al-Raheeq al-Maktum. And any believer who feeds a hungry believer, Allah would feed them from the fruits of Jannah. And any believer who clothes an unclothed believer, Allah would clothe them from the green clothing of Jannah.
Shaykh 'Abdul Muhsin al-'Abbad – may Allah preserve him - comments on this Hadeeth:
Ar-Raheeq is a fine drink, and sealed means it is closed so that no one can access it except its owner. In the Isnad of this Hadeeth is Abu Khalid, who is Sadooq (truthful) but makes many mistakes, so the Hadeeth is not authentic, but its meaning is correct.
As-Sa'di comments:
It is the finest of drinks, and the best tasting, and it is sealed.
todayPublished:Nov 18, 2019
editTranslator:Abu AbdulWahid, Nadir Ahmad
visibility5452
ruleShould you find an error, please contact us
priority_highPlease keep comments knowledge based and topic related.
يُسْقَوْنَ مِن رَّحِيقٍ مَّخْتُومٍ خِتَامُهُ مِسْكٌ
المطففين : 25
قال الطبري رحمه الله :
يقول: يُسقى هؤلاء الأبرار من خمر صرف لا غشّ فيها.
وبنحو الذي قلنا في ذلك قال أهل التأويل.
ذكر من قال ذلك:
حدثني عليّ، قال: ثنا أبو صالح، قال: ثني معاوية، عن عليّ، عن ابن عباس، في قوله:
يُسْقَوْنَ مِنْ رَحِيقٍ مَخْتُومٍقال:
من الخمر.
حدثني محمد بن عمرو، قال: ثنا أبو عاصم، قال: ثنا عيسى، وحدثني الحارث، قال: ثنا الحسن، قال: ثنا ورقاء، جميعا عن ابن أبي نجيح، عن مجاهد، قوله:
يُسْقَوْنَ مِنْ رَحِيقٍ مَخْتُومٍقال:
خمر
حدثنا ابن حميد، قال: ثنا مهران، عن سفيان، عن منصور، عن مجاهد، قال:
الرحيق: الخمر
- تفسير الطبري
قال القرطبي رحمه الله :
يسقون من رحيق أي من شراب لا غش فيه . قاله الأخفش والزجاج . وقيل ، الرحيق الخمر الصافية . وفي الصحاح : الرحيق صفوة الخمر . والمعنى واحد .
الخليل : أقصى الخمر وأجودها . وقال مقاتل وغيره : هي الخمر العتيقة البيضاء الصافية من الغش النيرة .
- تفسير القرطبي
قال البغوي
يسقون من رحيق
خمر صافية طيبة. قال مقاتل: الخمر البيضاء.
مختوم
ختم ومنع من أن تمسه يد إلى أن يفك ختمه الأبرار، وقال مجاهد:
مختومأي مطين.
قال ابن كثير رحمه الله :
وقوله :
يسقون من رحيق مختوم
أي يسقون من خمر من الجنة والرحيق من أسماء الخمر قاله ابن مسعود وابن عباس ومجاهد والحسن وقتادة وابن زيد
قال الإمام أحمد حدثنا حسن حدثنا زهير عن سعد أبي المجاهد الطائي عن عطية بن سعد العوفي عن أبي سعيد الخدري أراه قد رفعه إلى النبي صلى الله عليه وسلم قال:
أيما مؤمن سقى مؤمنا شربة على ظمأ سقاه الله تعالى يوم القيامة من الرحيق المختوم وأيما مؤمن أطعم مؤمنا على جوع أطعمه الله من ثمار الجنة وأيما مؤمن كسا مؤمنا ثوبا على عري كساه الله من خضر الجنة "
قال الشيخ عبد المحسن العباد حفظه الله قي الحديث :
والرحيق: هو الشراب الطيب، والمختوم: هو الذي ختم وأغلق فلا يصل إليه أحد إلا صاحبه…وحديث الباب في إسناده أبو خالد نزيل بني دالان وهو صدوق يخطئ كثيراً، فالحديث غير ثابت، وأما معناه فثابت.
قال السعدي رحمه الله :
وهو من أطيب ما يكون من الأشربة وألذها،
مَخْتُومٍ
ذلك الشراب
todayتاريخ الإضافة :Nov 18, 2019
editالمترجم :أبو عبد الواحد نادر أحمد
visibility5452
ruleإن كان لديكم أي ملاحظة في الترجمة فضلاً ارسلوا الينا
priority_highنرجو أن تكون التعليقات علمية و متعلقة بالموضوع.