Some Muslims wipe over their shoes while wearing socks [underneath] for example, then remove the shoes before entering the Masjid and pray with their socks, believing that this method of wiping in Wudhoo is correct, Is this correct?
No it isn’t correct! Wiping must be over the socks. If a person wipes over his/her shoes while wearing socks, then removes the shoes, the Wudhoo is consequently finished, it is nullified! Because if he/she wipes over both of them together [i.e. wipes over the shoes while wearing socks] then the Wudhoo is nullified by removing either one of them.
However, if a person wipes over the socks, then wears shoes or sandals, then there is no harm if he removes [the shoes or sandals] because the ruling is over the socks. So if the shoes or sandals are removed there is no harm in this case.
If the person wipes over them both, then the ruling is tied to them both, if either of them is removed the Wudhoo is nullified.
todayPublished:Oct 10, 2019
editTranslator:Abu AbdulWahid, Nadir Ahmad
visibility2271
ruleShould you find an error, please contact us
priority_highPlease keep comments knowledge based and topic related.
أن بعض المسلمين يمسح على حذائه مثلاً وهو يرتدي الجورب فإذا ما دخل المسجد خلع الحذاء وهي يعتقد أن المسح بتلك الصورة الصحيحة هل هو صحيح فعلاً؟
لا ما يصح لابد أن يكون المسح على الجورب، فإذا مسح على النعل مع الجورب وخلع النعل يخلع الجورب انتهى الوضوء، بطل الوضوء، فإنه إن مسح عليهما جميعاً يبطل الوضوء بخلع أحدهما.
;أما إذا خص المسح بالجورب ثم لبس الكندرة أو النعل فلا يضر ذلك إذا خلعها لا بأس يكون الحكم للجورب، وإذا خلع النعل أو الكندرة التي على الجورب لا يضر.
أما إذا مسح عليهما جميعاً فالحكم يتعلق بهما جميعاً، إذا خلع واحدة بطل الوضوء.
todayتاريخ الإضافة :Oct 10, 2019
editالمترجم :أبو عبد الواحد نادر أحمد
visibility2271
ruleإن كان لديكم أي ملاحظة في الترجمة فضلاً ارسلوا الينا
priority_highنرجو أن تكون التعليقات علمية و متعلقة بالموضوع.