Some of the people go for ‘Umrah and they goe with their family. And we categorized the people to three categories in a previous gathering: a category goes by himself and performs ‘Umrah and returns to his family, and this is good.
Another category is he goes to Makkah and performs ‘Umrah and stays the duration of the month and leaves his family and this is wrong because his staying with his family is better than his staying in Makkah. And I will mention to you a story; because I don’t like someone to speak about something except with proof: Mālik ibn al-Ḥuwayrith -May Allāh be pleased with him- came to the Prophet (ﷺ) in a delegation and they stayed with him for twenty days. Then he (ﷺ) said to them, “Return back to your people and stay with them, teach them and order them.” And the reference point in this ḥadīth is, “Return to your people and stay with them.” because a flock without its shepherd will get lost and the man is a shepherd to the family in his home. So this person goes to Makkah and stays there and thinks that he is worshipping Allāh, and that it is better than returning to his family and this is wrong. Rather his returning back to his family and staying with them is a lot better because he can discipline them and watch over them and look at their condition.
The third category is a man goes with his family to Makkah and stays there for the whole month or more than a month, however he abandons his family and leaves the girls and boys and the wives and sisters and he stays in the Masjid and he worships Allāh. However he abandons what is obligatory upon him, and he is the guardian of his family and you all know that Makkah during the days of ‘Umrah is a mixture from everywhere, from the country and from outside the country. And the slaves of Allāh ta'āla don’t have control over themselves. So there is a lot of evil in that. So he loses out on what’s obligatory by acting upon what’s recommended. The obligation takes precedence. Either he takes family into consideration and prevents them or he returns and this is from ignorance.
todayPublished:Jul 01, 2016
editTranslator:Abu Owais, Zaky Balaswad
visibility3246
ruleShould you find an error, please contact us
priority_highPlease keep comments knowledge based and topic related.
المسألة الثانية: بعض الناس يذهب إلى العمرة ويذهب بأهله، وقد قسمنا في المجلس السابق الناس في هذا إلى ثلاثة أقسام: قسم يذهب بنفسه ويعتمر ويرجع إلى أهله، وهذا حسن، قسم آخر: يذهب إلى مكة ويعتمر ويبقى طيلة الشهر ويدع أهله مسيبين، وهذا خطأ؛ لأن بقاءه في أهله أفضل من بقائه في مكة، وأذكر لكم قصة؛ لأني لا أحب أن يتكلم أحد بشيء إلا بدليل: مالك بن الحويرث -رضي الله عنه- قدم إلى النبي -صلى الله عليه وعلى آله وسلم- في وفد، وأقاموا عنده عشرين يوماً، ثم قال لهم -عليه الصلاة والسلام-: «ارجعوا إلى أهليكم فأقيموا فيهم وعلموهم ومروهم» والشاهد في هذا الحديث قوله: «اذهبوا إلى أهليكم فأقيموا فيهم» لأن الرعية بلا راع تضيع، والرجل راع في أهل بيته، فكونه يذهب إلى مكة ويبقى هناك ويزعم أنه يتعبد الله، وأن ذلك أفضل من رجوعه إلى أهله هذا خطأ، بل رجوعه إلى أهله وبقاؤه فيهم أفضل بكثير؛ لأنه سيؤدبهم، وسيراقبهم، وسينظر أحوالهم.
القسم الثالث: يذهب الرجل بعائلته إلى مكة ويبقى فيها كل الشهر أو أكثر الشهر، لكنه يترك أهله، ويترك الفتيات والفتيان والزوجات والأخوات، ويبقى في المسجد يتعبد الله، لكن يترك الواجب عليه وهو مراعاة الأهل، وتعلمون أن مكة في أيام العمرة تكون خليطاً من كل فج، من البلاد ومن خارج البلاد، وعباد الله تعالى لا يملكهم زمام، فيكون في ذلك شر كثير، حيث يكون هذا مضيعاً للواجب فاعلاً للمستحب، والواجب أولى به، فإما أن يراعي أهله ويمنعهم، وإما أن يرجع، وهذا من الجهل.
todayتاريخ الإضافة :Jul 01, 2016
editالمترجم :أبو اويس زكي بالاسود
visibility3246
ruleإن كان لديكم أي ملاحظة في الترجمة فضلاً ارسلوا الينا
priority_highنرجو أن تكون التعليقات علمية و متعلقة بالموضوع.