I remind you with what we started with. First: that fasting is not holding back from food and drink and marital relations, however it is holding back from the disobedience of Allāh; from the saying of the Prophet (ﷻ), “Fasting is a shield.” And the meaning of shield: it is a protection from disobedience. Due to this he said, “Don’t be loud and obscene and if someone verbally abuses you or fights you he should say, ‘Verily I am fasting, verily I am fasting, verily I am fasting.’ So preserve your fasting.
Then I warn you from being excessive in food and drink. Verily the people take Ramadhān tables for the stomach not tables for the hearts. They don’t have any concern except that the table has ifṭār or the table has saḥūr from the things they have no need for. Verily from the people are those who take evil, innovated practices that have no basis in the Book of Allāh or in the Sunnah of His Messenger or in the actions of the companions: where they start slaughtering sacrifices as if it were ‘Eid al-Aḍḥa- we ask Allāh for safety- Sacrifices are in ‘Eid al-Aḍḥa, however they take their sacrifices and invite amongst themselves. Every day they have one sacrifice. Perhaps some of the people in the neighborhood are poor and incur debts for these sacrifices. So they burden them with what is not in the religion of Allāh.
Then on top of that, some of the people make these tables- that are not intended except for the purpose of filling the stomachs- as if it were charity, so they say: This is my fathers dinner and this is my mothers dinner and things similar to that. And perhaps they form a circle with their hands over the food and say, O Allāh make this for my father or for my mother. Where are we from the congregation?! Where are we from the guidance of the Salaf-us-Sāleh?! Were we commanded to follow our desires or follow the Book of Allāh and the Sunnah of His Messenger and the Khulafāh ar-Rāshidīn and the guided companions?! The second without doubt.
Did the companions do this?!
They did not do this. And due to this, I fear if a long time passes I fear that the people will take Ramadhān as if it were ‘Eid al-Aḍḥa, making sacrifices then coming to the people for a long period of time and he says: If one of you wishes to slaughter a sacrifice and enter into Ramadhān then let him not cut anything from his hair or his nails. And perhaps they make the rulings of the sacrifices for these slaughterings. However here is something, so that it won’t be taken from us what we say. If someone says: I want to invite my neighbor to get acquainted with him and I want to make a sacrifice; because it’s more suitable for me who takes from the slaughterhouse, then there is no problem with this. However if they believe that the sacrifice itself is better than buying the meat not because it is better, more delicious and tenderer but because he sees it as an act of worship to Allāh then this is an innovation.
todayPublished:Jun 07, 2016
editTranslator:Abu Owais, Zaky Balaswad
visibility7920
ruleShould you find an error, please contact us
priority_highPlease keep comments knowledge based and topic related.
أذكركم بما بدأنا به أولاً: من أن الصوم ليس الإمساك عن الطعام والشراب والنكاح، لكنه إمساك عن معصية الله؛ لقول النبي -صلى الله عليه وعلى آله وسلم-: «الصوم جنة» ومعنى جنة: وقاية من المعاصي؛ ولهذا رتب عليه قوله: «فلا يصخب ولا يرفث، وإن أحد سابه أو قاتله فليقل: إني صائم، إني صائم، إني صائم» فاحفظوا الصيام. ثم احذروا من الإفراط في المأكول والمشروب، فإن الناس اتخذوا رمضان موائد البطون لا موائد القلوب، ليس لهم هم إلا أن يكون على مائدة الفطور أو على مائدة السحور من الأشياء ما لا حاجة إليه، وإن من الناس من اتخذوا عادة سيئة بدعية ليس لها في كتاب الله ولا في سنة رسوله أصل ولا في عمل الصحابة: حيث صاروا يذبحون الذبائح كأنه عيد أضحى -نسأل الله العافية- والذبائح في عيد الأضحى لكنهم يتخذون الذبائح ويتعازمون فيما بينهم، كل يوم على واحد ذبيحة وطعام، وربما يكون بعض أهل الحي فقيراً يتدين هذه الذبيحة فيكلفونه ما لا يلزمه في دين الله.
ثم زد على ذلك أن بعض الناس يجعل هذه الموائد -التي لا يراد بها إلا ملء البطون- كالصدقة فيقول: هذا عشاء أبي، وهذا عشاء أمي، وما أشبه ذلك، وربما حاموا بأيديهم على الطعام، وقالوا: اللهم اجعله لأبي أو لأمي، أين نحن من الجماعة؟! أين نحن من هدي السلف الصالح؟! هل نحن مأمورون أن نتبع أهواءنا، أو أن نتبع كتاب الله وسنة رسوله وخلفائه الراشدين والصحابة المهديين؟! الثاني بلا شك، هل فعل الصحابة هذا؟
الجواب: هذا ليس من فعلهم؛ ولهذا أخشى إن طال بالناس زمان أن يتخذوا رمضان كعيد الأضحى تذبح فيه الضحايا ثم يأتي الناس مع طول المدة ويقول: إذا أراد أحدكم أن يذبح ذبيحة ودخل رمضان فلا يأخذ من شعره ولا من ظفره شيئاً، وربما يجعلون أحكام الأضاحي لهذه الذبائح، ولكن هنا شيء حتى لا يؤخذ علينا ما نقول، إذا قال القائل: أنا أريد أن أدعو جيراني للتعارف، وأريد أن أذبح ذبيحة؛ لأنها أنسب لي من أن آخذ من المجزرة، فهذا لا بأس به، لكن كونهم يعتقدون أن الذبح نفسه أفضل من شراء اللحم لا لأنه أحسن وأطيب وأطرى، ولكن يرونه كالتعبد لله فهذا بدعة.
todayتاريخ الإضافة :Jun 07, 2016
editالمترجم :أبو اويس زكي بالاسود
visibility7920
ruleإن كان لديكم أي ملاحظة في الترجمة فضلاً ارسلوا الينا
priority_highنرجو أن تكون التعليقات علمية و متعلقة بالموضوع.