"Indeed the first thing that Allah created was the Pen, He ordered it to write everything that would come to pass."
In this Hadeeth, is a rebuttal of what people pass on, to the point that it has become a creed that is firmly planted in a lot of their hearts; it is that the light of Muhammad was the first thing Allah the Glorified created. There is no basis for its authenticity, and the chain for the Hadeeth of 'Abdur Razaaq is not known, and we may write about it specifically in Silsilat al-Ahadeeth ad-Da'eefah in the future Inshaa-Allah.
It also consists of a rebuttal on the claim that the Throne was the first creation, and there is no textual evidence to support this on the authority of the Messenger – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ, it was only said by some scholars such as ibn Taymiyyah through Ijtihaad derived from evidence, so taking by this Hadeeth, and other Ahadeeth of its meaning, is more rightful. It is textual evidence on the issue, and there is no Ijtihaad in the presence of direct textual evidence as is well known.
Interpreting this Hadeeth in saying that the pen was created after the throne is false, this type of interpretation is only valid if there is clear textual evidence that the Throne was the first of all creation unrestrictedly, including the Pen. However, this textual evidence is absent, so this interpretation is not permissible.
todayPublished:Sep 30, 2013
editTranslator:Abu AbdulWahid, Nadir Ahmad
visibility6865
ruleShould you find an error, please contact us
priority_highPlease keep comments knowledge based and topic related.
قال الشيخ محمد ناصر الدين الألباني في سلسلة الأحاديث الصحيحة – حديث رقم (133) :
( إن أول شيء خلقه الله تعالى القلم ، وأمره أن يكتب كل شيء يكون ) .
في الحديث إشارة إلى رد ما يتناقله الناس , حتى صار ذلك عقيدة راسخة في قلوب كثير منهم , وهو أن النور المحمدي هو أول ما خلق الله تبارك وتعالى , وليس لذلك أساس من الصحة , وحديث عبدالرزاق غير معروف إسناده , ولعلنا نفرده بالكلام في الأحاديث الضعيفة إن شاء الله تعالى .
وفيه رد على من يقول بأن العرش هو أول مخلوق , ولا نص في ذلك عن الرسول صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ , وإنما يقول به من قال كابن تيمية وغيره استنباطاً واجتهاداً , فالأخذ بهذا الحديث – وفي معناه أحاديث أخرى – أولى , لأنه نص في المسألة , ولا اجتهاد في مورد النص كما هو معلوم .
وتأويله بأن القلم مخلوق بعد العرش باطل , لأنه يصح مثل هذا التأويل لو كان هناك نص قاطع على أن العرش أول المخلوقات كلها , ومنها القلم , أما ومثل هذا النص مفقود , فلا يجوز هذا التأويل .
وفيه رد أيضاً على من يقول بحوادث لا أول لها , وأنه ما من مخلوق إلا وهو مسبوق بمخلوق قبله , وهكذا إلى ما لا بداية له , بحيث لا يمكن أن يقال : هذا أول مخلوق , فالحديث يبطل هذا القول , ويعين أن القلم أول مخلوق , فليس قبله قطعاً أي مخلوق .
todayتاريخ الإضافة :Sep 30, 2013
editالمترجم :أبو عبد الواحد نادر أحمد
visibility6865
ruleإن كان لديكم أي ملاحظة في الترجمة فضلاً ارسلوا الينا
priority_highنرجو أن تكون التعليقات علمية و متعلقة بالموضوع.