Abu Bakr ibn al ‘Arabee stated:
‘Qust (Qist, Costus) is of two types: Hindi (Indian) - which is black, and Bahree which is white. Al-Qust al-Hindi is hotter than al-Bahri.”
Ummu Qays bint Mihsan said: I heard the Messenger of Allah - صلى الله عليه وسلم - say:
It is upon you to use ‘Al-‘Uood al-Hindi’ [i.e. Qust/Costus], for indeed it contains seven cures; it is inhaled through the nostrils to relive throat aches/tonsillitis and placed in the sides of the mouth for the relief of Dhaat al-Janb [1] Collected by Bukhari and Muslim.
In another narration that will be explained after two chapters:
I approached the Prophet - صلى الله عليه وسلم - with a son of mine while pressing his tonsils due to tonsillitis, so he said:You should use al-Qust al-Hindee. Collected by Bukhari and Muslim
Al-Imam Ahmad and the authors of the Sunnan collected a Hadeeth on the authority of Jabir that the Messenger of Allah - صلى الله عليه وسلم – said:
If a child is inflicted with tonsillitis or a headache, then let his mother take al-Qust al-Hindi, scrub it with water and let him inhale it as droplets through his nostrils.
In a Hadeeth narrated by Anas that will be explained after two chapters he said:
The best thing to cure yourselves with is Hijamah and al-Qust al-Bahri.
It is understood from this Hadeeth that it is a cure for all pains, al-Qust al-Hindi is used when hot medicine is needed for treatment, and al-Bahri was described as milder, because al-Hindi is hotter than al-Bahri as has already been explained.
His statement:
For indeed it has seven cures...
Doctors have mentioned that from the benefits of al-Qust are:
So more than seven cures were mentioned, some scholars explained that seven cures were known through revelation, and the rest through experience, so only seven were mentioned because of their certainty. Other scholars said that he only mentioned what was needed because he was not sent with the details of such issues.
I say [al-Hafidh]:
There is a possibility that the ‘seven’ mentioned in the Hadeeth are seven methods which are the basis of how it is used as treatment; because it is either rubbed in, drank, Takmeed, Tandheel, breathed in as a smoke [incense], inhaled as liquid drops through the nostrils or placed at the sides of the mouth.
Rubbing it in is done by mixing it with oil and creams until it is smooth, likewise is Takmeed.
To drink it, it is crushed into a powder and mixed with honey, water or other liquids, likewise is Tanteel.
It is inhaled by mixing it with oil and putting droplets of it in the nostrils.
Inhaling it as smoke is clear.
With each method, there are different healing benefits, and such eloquence, coming from one who was given Jawami al Kalim[2], should not be surprising.
Also see:
_________________________
[1] An illness that causes the swelling of the sides. It is also described as an illness that produces vile gasses, and an illness between the heart and the kidney.
[2] The ability to speak a few words which have deep, wide ranging meanings.
todayPublished:Mar 30, 2008
editTranslator:Abu AbdulWahid, Nadir Ahmad
visibility273823
ruleShould you find an error, please contact us
priority_highPlease keep comments knowledge based and topic related.
قال أبو بكر بن العربي القسط نوعان : هندي وهو أسود ، وبحري وهو أبيض ، والهندي أشدهما حرارة .
عن أم قيس بنت محصن قالت سمعت النبي صلى الله عليه وسلم يقول
عليكم بهذا العود الهندي فإن فيه سبعة أشفية يستعط به من العذرة ويلد به من ذات الجنب
كذا وقع هنا مختصرا ، ويأتي بعد أبواب في أوله قصة
أتيت النبي صلى الله عليه وسلم بابن لي وقد أعلقت عليه من العذرة فقال:عليكن بهذا العود الهندي
وأخرج أحمد وأصحاب السنن من حديث جابر مرفوعا
أيما امرأة أصاب ولدها عذرة أو وجع في رأسه فلتأخذ قسطا هنديا فتحكه بماء ثم تسعطه إياه
وفي حديث أنس الآتي بعد بابين
إن أمثل ما تداويتم به الحجامة والقسط البحري
وهو محمول على أنه وصف لكل ما يلائمه ، فحيث وصف الهندي كان لاحتياج في المعالجة إلى دواء شديد الحرارة ، وحيث وصف البحري كان دون ذلك في الحرارة ، لأن الهندي كما تقدم أشد حرارة من البحري
قوله : ( يستعط به من العذرة ، ويلد به من ذات الجنب )
كذا وقع الاقتصار في الحديث من السبعة على اثنين ، فإما أن يكون ذكر السبعة فاختصره الراوي أو اقتصر على الاثنين لوجودهما حينئذ دون غيرهما ، وسيأتي ما يقوي الاحتمال الثاني .
وقد ذكر الأطباء من منافع القسط:
فذكروا أكثر من سبعة ، وأجاب بعض الشراح بأن السبعة علمت بالوحي وما زاد عليها بالتجربة ، فاقتصر على ما هو بالوحي لتحققه وقيل ذكر ما يحتاج إليه دون غيره لأنه لم يبعث بتفاصيل ذلك قلت : ويحتمل أن تكون السبعة أصول صفة التداوي بها ؛ لأنها إما طلاء أو شرب أو تكميد أو تنطيل أو تبخير أو سعوط أو لدود ؛ فالطلاء يدخل في المراهم ويحلى بالزيت ويلطخ ، وكذا التكميد ، والشرب يسحق ويجعل في عسل أو ماء أو غيرهما ، وكذا التنطيل ، والسعوط يسحق في زيت ويقطر في الأنف ، وكذا الدهن ، والتبخير واضح ، وتحت كل واحدة من السبعة منافع لأدواء مختلفة ولا يستغرب ذلك ممن أوتي جوامع الكلم .
أنظر أيضا :
todayتاريخ الإضافة :Mar 30, 2008
editالمترجم :أبو عبد الواحد نادر أحمد
visibility273823
ruleإن كان لديكم أي ملاحظة في الترجمة فضلاً ارسلوا الينا
priority_highنرجو أن تكون التعليقات علمية و متعلقة بالموضوع.