One: Gold rings are forbidden for men[1]
Two: Silver rings are permissible; this is one of the opinions of the scholars. Some of the people of knowledge said it was recommended and others said it was disliked to wear silver rings[2].
Three: Rings can be inscribed, and it is permissible to inscribe the Quran or Dhikr on them and so on[3].
Four: It is recommended to wear rings on the left hand, this was stated by al Imam Ahmad and the majority of Ahadeeth support it. He also has an opinion that they can be worn on the right hand and some Ahadeeth support this but the majority of the scholars declared those Ahadeeth to be inauthentic. The opinion that it should be worn on the left hand is more correct to me[4].
Five: It is recommended that the stone of the ring faces the inside (palm) of the hand. This is the correct opinion and the majority of Ahadeeth support this. There is also an opinion that it is recommended that the ring stone faces away from the palm[5].
Six: It is recommended to wear the ring on the small finger and the finger beside it. It is better to wear it on the small finger and it is disliked to wear it on the middle finger and the index finger[6].
Seven: If a person uses the bathroom, if the ring is on his right hand he should turn the face of the ring towards the palm of his hand and close his palm if there is something written on it. If the ring is on the left hand, and the person is not practicing Istijmaar or Istinjaa then he does the same for his left hand. If however he is going to practice Istijmaar or Istinjaa he should remove the ring and place it somewhere[7].
Eight: If a person is going to perform ablution, if the ring is wide and water can go under it then this is good. If the ring is tight however, the person should move the ring so that water can go beneath it[8].
Nine: It is disliked to wear a ring made of iron, lead, copper and the likes[9].
Ten: It is permissible for women to wear rings of gold and silver[10].
______________________________
[1] See Ibn Muflih; Al Furoo’ 2/276, Ibn Rajab; Ahkaam al Khawateem [Rulings Regarding Rings]: P.46.
[2] See Ibn Muflih; Al Furoo’ 2/469 -470. Ibn Rajab; Ahkaam al Khawatim: P.23, 30, 34. Al Mardaawee; Al Insaaf: 3/142. An Nawawee; Sharh Saheeh Muslim: 14/67.
[3] See Ibn Muflih; Al Furoo’ 2/473. Al Mardaawee; Al Insaaf: 3/145. An Nawawee; Sharh Saheeh Muslim: 14/68 and Ibn an Najjaar; Muntahaa al Iraadaat: 1/197.
[4] See Ibn Muflih; Al Furoo’ 2/471. Ibn Rajab; Ahkaam al Khawatim: P.131. Al Mardaawee; Al Insaaf: 3/143. Al Safareenee; Ghadhaa al Albaab: 1/249. Al Bahwatee; Kashaaf al Qanaa’: 2/236. An Nawawee; Sharh Saheeh Muslim: 14/73.
[5] See Ibn Muflih; Al Furoo’ 2/470. Ibn Rajab; Ahkaam al Khawatim: P.162.
[6] See Ibn Muflih; Al Furoo’ 2/471. Ibn Rajab; Ahkaam al Khawatim: P.160. Al Mardaawee; Al Insaaf: 3/143-144. Al Safareenee; Ghadhaa al Albaab: 1/294 and Ibn an Najjaar; Muntahaa al Iraadaat: 1/197.
[7] See Ibn Qudaamah; Al Mughni: 1/288. Ibn Rajab; Ahkaam al Khawatim: P.173-174 and an Nawawee; Al Majmoo’: 2/77.
[8] See Ibn Qudaamah; Al Mughni: 1/153. Ibn Rajab; Ahkaam al Khawatim: P.177.
[9] See Ibn Muflih; al Furoo’ 2/481. Ibn Rajab; Ahkaam al Khawatim: P.67. Al Safareenee; Ghadhaa al Albaab: 1/292-293 and Ibn an Najjaar; Muntahaa al Iraadaat: 1/198.
[10] See Ibn Muflih; al Furoo’ 2/477 and al Safareenee; Ghadhaa al Albaab: 1/293.
todayPublished:May 07, 2010
editTranslator:Abu AbdulWahid, Nadir Ahmad
visibility8650
ruleShould you find an error, please contact us
priority_highPlease keep comments knowledge based and topic related.
الأولى: أن خاتم الذهب يحرم على الرجال - 1
الثانية: أن خاتم الفضة يباح، وهو أحد أقوال العلماء، وذهب بعضهم إلى الاستحباب، وبعضهم إلى الكراهة - 2
الثالثة: لا يكره نقش الخاتم، ويجوز أن يكتب عليه القرآن والذكر ونحو ذلك - 3
الرابعة: يستحب أن يكون في اليسار، نص عليه أحمد وعليه أكثر الأحاديث. وعنه يكون في اليمين وقد ورد ذلك في بعض الأحاديث وضعّفه الأكثر، وهذه الرواية هي الأصح عندي - 4
الخامسة: أن فصّ الخاتم يستحب أن يكون في باطن الكفّ؛ أي: يكون مما يلي باطن الكف هذا هو الصحيح، وعليه أكثر الأحاديث. وقيل: يستحب أن يكون إلى ظاهر الكف - 5
السادسة: يستحب أن يكون الخاتم في الخنصر أو البنصر، والأولى أن يكون في الخنصر، ويكره في الوسطى والسبابة - 6
السابعة: إذا دخل الخلاء فإن كان الخاتم في يمناه أدار فصّه، إن كان عليه كتابه إلى بطن كفّه وقبض يده عليه، وإن كان في يسراه فإن كان لا يستجمر ولا يستنجي بها فعل به كذلك، وإن كان يستجمر أو يستنجي بها خلعه ووضعه في موضع - 7
الثامنة: إذا توضأ فإن كان خاتمة واسعاً ودخل الماء تحته أجزأ، وإن كان ضيقاً حركه ليدخل الماء تحته - 8
التاسعة: يكره الخاتم من الحديد والرصاص والنحاس ونحوهم - 9
العاشرة: المرأة يباح لها الخاتم من الفضة والذهب. والله أعلم - 10
ه 1 انظر: ابن مفلح: الفروع 2/276، ابن رجب: أحكام الخواتم ص 46
ه 2 انظر: ابن مفلح: الفروع 2/469، 470، ابن رجب: أحكام الخواتم ص 23، 30، 34، المرداوي: الإنصاف 3/142، النووي: شرح صحيح مسلم 14/67
ه 3 انظر: ابن مفلح: الفروع 2/473، المرداوي: الإنصاف 3/145، النووي: شرح صحيح مسلم 14/68
ه 4 انظر: ابن مفلح: الفروع 2/471، ابن رجب: أحكام الخواتم ص 131، المرداوي: الإنصاف 3/143، السفاريني: غذاء الألباب 1/294، البهوتي: كشاف القناع 2/236، النووي: شرح صحيح مسلم 14/73، ابن النجار: منتهى الإرادات 1/
197 ه 5 انظر: ابن مفلح: الفروع 2/470، ابن رجب: أحكام الخواتم ص 162
ه 6 انظر: ابن مفلح: الفروع 2/471، ابن رجب: أحكام الخواتم ص 160، المرداوي: الإنصاف 3/143، 144، السفاريني: غذاء الألباب 1/294، 295، ابن النجار: منتهى الإرادات 1/197
ه 7 انظر: ابن قدامة: المغني 1/228، ابن رجب: أحكام الخواتم ص 173، 174، السفاريني: غذاء الألباب 1/297، النووي: المجموع 2/77
ه 8 انظر: ابن قدامة: المغني 1/153، ابن رجب: أحكام الخواتم ص 177
ه 9 انظر: ابن مفلح: الفروع 2/481، ابن رجب: أحكام الخواتم ص 67، السفاريني: غذاء الألباب 1/292، 293، ابن النجار: منتهى الإرادات 1/198
ه 10 انظر: ابن مفلح: الفروع 2/477، السفاريني: غذاء الألباب 1/293
todayتاريخ الإضافة :May 07, 2010
editالمترجم :أبو عبد الواحد نادر أحمد
visibility8650
ruleإن كان لديكم أي ملاحظة في الترجمة فضلاً ارسلوا الينا
priority_highنرجو أن تكون التعليقات علمية و متعلقة بالموضوع.