...and similar to this is an account that is mentioned, that a person came across the statement of the Messenger - صلى الله عليه وآله وسلم:.
“Whoever practices sincerity for Allah for forty mornings, the springs of wisdom would spring forth from his heart to his tounge.” [1]
So this person practiced sincerity – according to him – for forty mornings, in order to attain wisdom, so he didn’t attain it. He complained to a wise scholar who told him; ‘You did not practice sincerity for [attaining the pleasure of ] Allah the Exalted, you only practiced sincerity for attaining wisdom.’
Meaning that sincerity to Allah the Glorified and Exalted, is seeking His Face, if you attain this you would attain wisdom as a consequence, but if attaining wisdom is what is intended to begin with, then sincerity for Allah the Glorified would not have taken place, the only thing that took place is the notion that you are practicing sincerity for Allah the Elevated.
Likewise is the statement of the Messenger - صلى الله عليه وآله وسلم:
”No person would practice humility for Allah except that Allah would raise him.” [2]So if someone practices humility in order to be raised by Allah amongst the people, then he is not practicing humility, because his intent is to be raised and that is contradictory to humility.
The source of this article in a treatise on Ikhlaas by Shaykh Farkoos.
______________________________
[1] This Hadeeth was declared as inauthentic by al-Albani in ‘As Silsilah ad Da’eefah’: #38 and ‘Da’eef at Targheeb wat Tarheeb’: #2
[2] Collected by Muslim 12/141.
todayPublished:Dec 18, 2008
editTranslator:Abu AbdulWahid, Nadir Ahmad
visibility11223
ruleShould you find an error, please contact us
priority_highPlease keep comments knowledge based and topic related.
ونظير هذا مايذكر أن بعض الناس بلغه أنه :
من أخلص لله أربعين صباحا تفجرت ينابيع الحكمة من قلبه على لسانه 1-فأخلص في ظنه أربعين صباحا لينال الحكمة فلم ينلها ، فشكى ذلك بعض حكماء الدين فقال : إنك لم تخلص لله سبحانه و إنما أخلصت للحكمة ، يعني أن الإخلاص لله سبحانه وتعالى إرادة وجهه ، فإذا حصل ذلك حَصَلت الحكمة تبعا، فإذا كانت الحكمة هي المقصودة ابتداءً لم يقع الإخلاص لله سبحانه و إنما وقع مايظن أنه إخلاص لله تعالى ، وكذلك قوله صلى الله عليه وآله وسلم
ما تواضع أحد لله إلا رفعه الله 2-
فلو تواضع ليرفعه الله سبحانه لم يكن متواضعا فإنه يكون مقصوده الرفعة وذلك ينافي التواضع
منقول من رسالة الإخلاص للشيخ فركوس حفظه الله
1-الحديث ضعفه الألباني رحمه الله في لسلسلة الضعيفة
(55/1) برقم (38) وفيضعيف الترغيب والترهيب (20/1) برقم (2
. 2-أخرجه مسلم في البر والصلة والآداب (141/12) باب استحباب العفو والتواضع .
todayتاريخ الإضافة :Dec 18, 2008
editالمترجم :أبو عبد الواحد نادر أحمد
visibility11223
ruleإن كان لديكم أي ملاحظة في الترجمة فضلاً ارسلوا الينا
priority_highنرجو أن تكون التعليقات علمية و متعلقة بالموضوع.