Al-Ma’nawiyyah,
It doesn’t break the fast, however it nullifies his reward. And this is like backbiting and tale-carrying and impermissible speech and swearing and insulting and other than that from the diseases of the tongue. Likewise the sight, he doesn’t look at what Allāh has made forbidden to look at. He refrains or lowers his gaze on what Allāh has made forbidden regardless if it’s seeing it in person or through the television screens or computer monitors that display the Fitan. So he lowers his gaze from what is displayed from the television screens or computer monitors from the Fitan of women or the pictures of the women in the newspapers that portray the physical beauty of the women. He doesn’t look at it because affects his fasting. Likewise the listening to the impermissible, he doesn’t listen to music and musical instruments and to swearing and insults. He doesn’t listen to this, to the extent that if someone swore at him or insulted him, he doesn’t respond to him. He (ﷺ) said, “If someone swears at him, then let him say, Verily I’m fasting. Verily I’m fasting.” And he refrains from responding to the one who swears at him to the one who insults him fulfilling his fast. So he refrains his hearing from what Allāh has prohibited him from listening to. So if he doesn’t refrain from these things, he loses the reward of fasting and his fasting will have no reward. He (ﷺ) said, “It may be that a fasting person attains nothing but hunger and thirst from his fasting." Who is this? This is the one who doesn’t refrain from the impermissible in regards to speech, actions, sight, and hearing and other than that. He said, "Whoever does not abandon falsehood in speech and action, then Allah has no need that he should leave off his food and drink."
So let us reflect O slaves of Allāh, a person might abandon food and drink and all the things that break the fast, however he doesn’t abandon these things, because someone who transgressed upon him or hearing about it and it harms his fast and he loses his reward.
So lets have Taqwa of Allāh in regards to our fasting and let us preserve it.
todayPublished:Jun 24, 2016
editTranslator:Abu Owais, Zaky Balaswad
visibility3165
ruleShould you find an error, please contact us
priority_highPlease keep comments knowledge based and topic related.
مفطرات معنوية، لا تبطل الصيام ولكنها تبطل ثوابه تذهب بأجره، وذلك كالغيبة والنميمة والكلام المحرم والشتم والسباب وغير ذلك من آفات اللسان وكذلك البصر لا ينظر إلى ما حرم الله النظر إليه ويمسك أو يغض بصره عما حرم الله، سواءً النظر المباشر أو النظر من خلال الشاشات التي تعرض فيها الفتن، فيغض بصره عن ما يعرض في الشاشات من الفتن ومفاتن النساء أو الصور على الجريد صور للنساء التي الصور للنساء المتبرجات لا ينظر إليها لأنه تؤثر على صيامه، وكذلك السماع المحرم فلا يستمع إلى الأغاني والمزامير وإلى الشتائم والسباب لا يستمع إلى هذا حتى لو أن أحدا سابه أو شاتمه لا يرد عليه قال صلى الله عليه وسلم: "فإن سابه أحد فليقل إني صائم، إني صائم"، ويمسك عن رد على من سبه ومن شاتمهُ احترماً للصيام، فيمسك سمعه عما حرم الله الاستماع إليه، فإذا لم يمسك عن هذه الأشياء فإنها تذهب بأجر الصيام فيكون ليس له أجر في صيامه قال صلى الله عليه وسلم: "ربَّ صائم حظه من صيامه الجوع والعطش" من هو؟ هو الذي لا يمسك عن الحرام من القول والفعل والنظر والسماع وغير ذلك، قال صلى الله عليه وسلم: "من لم يدع قول الزوار والعمل به والجهل، فليس لله حاجة في أن يدع طعامه وشربه". فلنتأمل يا عباد الله، قد يكون الإنسان يترك الطعام والشراب والمفطرات لكنه لا يترك هذه الأشياء، على بناء ما اعتاده أو ما يسمعه وهي تجرح صيامه وتذهب بأجره.فلنتقي الله في صيامنا ولنحافظ عليه،
todayتاريخ الإضافة :Jun 24, 2016
editالمترجم :أبو اويس زكي بالاسود
visibility3165
ruleإن كان لديكم أي ملاحظة في الترجمة فضلاً ارسلوا الينا
priority_highنرجو أن تكون التعليقات علمية و متعلقة بالموضوع.