The Messenger of Allah - صلى الله عليه وسلم - said:
Fasting in the winter is the cold treasure. Collected by Ahmad and declared as Hasan by Al-Albani in as-Silsilah as-Saheehah: 4/544 #1922
At-Tabreezi stated:
This is due to the ability to gain a lot of reward without much effort.
At-Turbshati said:
The cold treasure is one that is attained with ease and simplicity without fatigue. It means that a person fasting in the winter gains reward without feeling heat, hunger or thirst. Mishkat al-Masabeeh: 7/190
Al-Mubarakfuri stated:
Meaning there is no hardship or fatigue in it, and everything beloved to them is named cold. It is also said that it means the stable and constant treasure. Mir'aat al Mafateeh: 15/293
Al-Khattabi stated:
The cold treasure means the easy treasure because the fasting person does not feel thirst nor heat.
Ibn Rajab stated:
The cold treasure means that it was gained without battle, difficulty or fatigue. So the fasting person gains this treasure simply and easily without much effort.
'Umar – may Allah be pleased with him – stated:
Winter is the treasure of the worshipers."Collected by Abu Nu'aym, Ahmad in az-Zuhd: P.118 and Ibn Abi ad-Dunya in Kitab at-Tahajjud: P.422
Ibn Rajab stated:
Winter was considered the spring of the believer because the gardens of worship are enjoyed during it, the grounds of worship are roamed freely in it, and the hearts enjoy the ease of worship that is facilitated in its gardens. Lataa-if al Ma'aarif: P.365
Abu Hurayrah - may Allah be pleased with him - used to say:
Should I not inform you of the cold treasure?
People would respond: Ofcourse!
He would say:
Fasting in winter, and the night prayer in winter.
Al-Bayhaqi in as-Sunan al-Kubra: 4/297 #8238 - Mawqoof
Ibn Mas'ood - may Allah be pleased with him stated:
Welcome O winter, blessings are sent down during it, the night is lengthened for the night prayer, and the day is shortened for fasting.
Ibn Rajab stated:
As for the lengthening of the night in winter, then it is so long that a person can take his need from sleep then get up for the night prayer. So the person can recite all he planned from the Quran while getting enough sleep. So the needed rest and reciting his planned portion from the Quran are combined; he/she attains the religious benefits in addition to giving the body the needed rest.Lataa-if al Ma'aarif: P.365
Yahya ibn Mu'adh stated:
The night is long, so do not shorten it with your sleep. Islam is pure, do not pollute it with your sins.
Al-Hasan al-Basri stated:
What a great season winter is for the believer; its nights are long so he/she prays during them, its days are short so he/she fasts during them.
'Ubayd ibn 'Umayr used to say upon the arrival of winter:
O people of the Quran! Your nights are now long for your recitals so recite, and your days are now short for your fasting so fast.
_____________________
Also see:
todayPublished:Feb 01, 2013
editTranslator:Abu AbdulWahid, Nadir Ahmad
visibility9256
ruleShould you find an error, please contact us
priority_highPlease keep comments knowledge based and topic related.
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :
الصوم في الشتاء الغنيمة الباردة رواه أحمد وحسنه الألباني: السلسلة الصحيحة : 4/544 #1922قال التبريزي :
لوجود الثواب بلا تعب كثير
قال التوربشتي :
الغنيمة الباردة ، هي التي يحوزها صاحبها عفواً صفواً لا يمسه فيها نصب ، والمعنى أن الصائم في الشتاء يحوز الأجر من غير أن يمسه حر العطش ، أو يصيبه لذعة الجوع. مشكاة المصابيح : 7/190
قال المباركفوري :
أي لا تعب فيه ولا مشقة وكل محبوب عندهم بارد وقيل معناه الغنيمة الثابتة المستقرة مرعاة المفاتيح : للمباركفوري 15/293
قال الخطابي :
الغنيمة الباردة أي السهله ولأن حرة العطش لاتنال الصائم فيه
قال ابن رجب :
و معنى كونها غنيمة باردة أنها غنيمة حصلت بغير قتال و لا تعب و لا مشقة فصاحبها يحوز هذه الغنيمة عفوا صفوا بغير كلفة لطائف المعارف : ص 356
عن عمر رضي الله عنه قال:
الشتاء غنيمة العابدين. حم في الزهد : ص 118 / إبن أبي الدنيا في كتاب التهجد وقيام الليل : 422
قال ابن رجب :
إنما كان الشتاء ربيع المؤمن لأنه يرتع فيه بساتين الطاعات ويسرح في ميادين العبادات وينزه قلبه في رياض الأعمال الميسرة فيه . لطائف المعارف : ص 356وكان أبو هريرة رضي الله عنه يقول:
ألا أدلّك م على الغنيمة الباردةقالوا: بلى؛ فيقول:
الصّيام في الشّتاء وقيام ليل الشّتاء
البيهقي في سننه الكبرى ج 4 : ص 297 حديث رقم: 8238 موقوفا
و عن ابن مسعود رضي الله عنه أنه قال :
مرحبًا بالشتاء ، تنزل فيه البركة ويطول فيه الليل للقيام ويقصر فيه النهار للصيام . الديلمي - كنز العمال : 12/322
قال ابن رجب :
و أما قيام ليل الشتاء فلطوله يمكن أن تأخذ النفس حظها من النوم ثم تقوم بعد ذلك إلى الصلاة فيقرأ المصلي ورده كله من القرآن و قد أخذت نفسه حظها من النوم فيجتمع له فيه نومه المحتاج إليه مع إدراك ورده من القرآن فيكمل له مصلحة دينه و راحة بدنه لطائف المعارف : ص 356
قال يحيى بن معاذ :
الليل طويل فلا تقصره بمنامك والإسلام نقي فلا تدنسه بآثامك.
ومن درر كلام الحسن البصري قال:
نعم زمان المؤمن الشتاء ليله طويل يقومه ، ونهاره قصير يصومه.
وعن عبيد بن عمير رحمه الله أنه كان إذا جاء الشتاء قال :
يا أهل القرآن ! طال ليلكم طويل لقراءتكم فاقرؤوا ، وقصر النهار لصيامكم فصوموا .
و عن ابن مسعود رضي الله عنه أنه قال :
مرحبًا بالشتاء ، تنزل فيه البركة ويطول فيه الليل للقيام ويقصر فيه النهار للصيام .
لطائف المعارف : ص 356
----------------------------
انظر أيضا :
todayتاريخ الإضافة :Feb 01, 2013
editالمترجم :أبو عبد الواحد نادر أحمد
visibility9256
ruleإن كان لديكم أي ملاحظة في الترجمة فضلاً ارسلوا الينا
priority_highنرجو أن تكون التعليقات علمية و متعلقة بالموضوع.