It was related that a man said to Haatim al Asam: “You are a non-Arab who cannot speak fluently, but no one has debated you except that you silenced him, so how do you defeat your opponents?”
He said: “With three:
Al Imam Ahmad stated: “What a wise man he is.”
Al Khateeb al Baghdaadee stated: “A person’s intention should be to clarify the truth when debating, not to defeat his opponent.”
Al Imam Al-Shafi’i said: “I did not debate anyone while hoping that he would err.”
He also said: “I never spoke to anyone except that I hoped that he would be granted success and supported. I never spoke to anyone except that I didn’t mind whether Allah clarified the truth upon my tongue or his.”
Al Hafidh ibn Rajab comments: “This indicates that he did not have any intention except the clarification of the truth, even if it were from the person who is debating and contradicting him. Whoever is of this state would not dislike it when his opinions are refuted and when his contradiction to the Sunnah is clarified, not while alive or after his death. This is also what we think of the other Imams of Islam, those who defended Islam and supported it whether they were from the Salaf or those who came after them. They also never used to dislike those who contradicted them as long as they were following evidence, even though the evidence was not strong enough for them to follow or leave their own evidence for.”
______________________________
References:
The Difference between Advising and Degrading by Ibn Rajab al Hanbalee.
Al Faqee wal Mutafaqih by al Khateeb al Baghdaadee.
todayPublished:Feb 23, 2009
editTranslator:Abu AbdulWahid, Nadir Ahmad
visibility10051
ruleShould you find an error, please contact us
priority_highPlease keep comments knowledge based and topic related.
حكي عن حاتم الأصم أنه قيل له
أنت رجل أعجمي لا تفصح وما ناظرك أحد إلا قطعته فبأي شيء تغلب خصمك ؟ فقال بثلاث
أفرح إذا أصاب خصمي
وأحزن إذا أخطأ
وأحفظ لساني عنه أن أقول له ما يسوؤه
أو معنى هذا فقال أحمد : ما أعقله من رجل . الفرق بين النصيحة والتعيير للإمام الحافظ زين الدين ابن رجب الحنبلي
قال الخطيب البغدادي في ذكر آداب الجدل و المناظرة: و ليكن قصده في نظره إيضاح الحق و تثبيته دون المغالبة للخصم
و رحم الله الإمام الشافعي القائل: مــا ناظرت أحدًا قطُّ فأحببتُ أن يخطئ
. و قال أيضا : مــا كلّمتُ أحدًا قطُّ إلا و أحببتُ أن يُوَفَّق و يُسدَّدَ و يُعان، و ما كلَّمتُ أحدًا قطُّ إلا ولم أُبالِ بيَّن اللهُ الحقَّ على لساني أو لسانه
. قال الحافظ ابن رجب معلقاً على كلام الشافعي: وهذا يدلُّ على أنَّه لم يكن له قصدٌ إلا في ظهور الحقِّ، ولو كان على لسان غيره ممن يُناظره أو يُخالفه، ومن كانت هذه حاله، فإنّه لا يكرهُ أن يُردَّ عليه قولهُ، و يتبين له مُخالفتهُ للسُّنَّة، لا في حياته و لا بعْدَ مماته، و هذا هو الظّنُّ بغيره من أئمّة الإسلام الذابين عنه، القائمين بنصره من السلف و الخلف، و لم يكونوا يكرهون مخالفة من خالفهم -أيضاً- بدليلِ عرضَ له، ولو لم يكن ذلك الدّليلُ قويًّا عندهم بحيث يتمسكون به ، و يتركون دليلهم له
المراجع:
الفرق بين النصيحة و التعيير
الفقيه و المتفقه
todayتاريخ الإضافة :Feb 23, 2009
editالمترجم :أبو عبد الواحد نادر أحمد
visibility10051
ruleإن كان لديكم أي ملاحظة في الترجمة فضلاً ارسلوا الينا
priority_highنرجو أن تكون التعليقات علمية و متعلقة بالموضوع.