SubulasSalaam bismillah  
   
   

العربية

How to Properly Practice Ikhlaas

...and similar to this is an account that is mentioned, that a person came across the statement of the Messenger - صلى الله عليه وآله وسلم:.

“Whoever practices sincerity for Allaah for forty mornings, the springs of wisdom would spring forth from his heart to his tounge.” [1]

So this person practiced sincerity – according to him – for forty mornings, in order to attain wisdom, so he didn’t attain it. He complained to a wise scholar who told him; ‘You did not practice sincerity for [attaining the pleasure of ] Allaah the Exalted, you only practiced sincerity for attaining wisdom.’

Meaning that sincerity to Allaah the Glorified and Exalted, is seeking His Face, if you attain this you would attain wisdom as a consequence, but if attaining wisdom is what is intended to begin with, then sincerity for Allaah the Glorified would not have taken place, the only thing that took place is the notion that you are practicing sincerity for Allaah the Elevated.

Likewise is the statement of the Messenger - صلى الله عليه وآله وسلم:

”No person would practice humility for Allaah except that Allaah would raise him.” [2]

So if someone practices humility in order to be raised by Allaah amongst the people, then he is not practicing humility, because his intent is to be raised and that is contradictory to humility.

The source of this article in a treatise on Ikhlaas by Shaykh Farkoos.


[1] This Hadeeth was declared as inauthentic by al Albaanee in ‘As Silsilah ad Da’eefah’: #38 and ‘Da’eef at Targheeb wat Tarheeb’: #2

[2] Collected by Muslim 12/141.




Share an Equal Reward!
English

كيف تحقيق الإخلاص

ونظير هذا مايذكر أن بعض الناس بلغه أنه :

من أخلص لله أربعين صباحا تفجرت ينابيع الحكمة من قلبه على لسانه 1-

فأخلص في ظنه أربعين صباحا لينال الحكمة فلم ينلها ، فشكى ذلك بعض حكماء الدين فقال : إنك لم تخلص لله سبحانه و إنما أخلصت للحكمة ، يعني أن الإخلاص لله سبحانه وتعالى إرادة وجهه ، فإذا حصل ذلك حَصَلت الحكمة تبعا، فإذا كانت الحكمة هي المقصودة ابتداءً لم يقع الإخلاص لله سبحانه و إنما وقع مايظن أنه إخلاص لله تعالى ، وكذلك قوله صلى الله عليه وآله وسلم
ما تواضع أحد لله إلا رفعه الله 2-

فلو تواضع ليرفعه الله سبحانه لم يكن متواضعا فإنه يكون مقصوده الرفعة وذلك ينافي التواضع

منقول من رسالة الإخلاص للشيخ فركوس حفظه الله


1-الحديث ضعفه الألباني رحمه الله في لسلسلة الضعيفة

(55/1) برقم (38) وفيضعيف الترغيب والترهيب (20/1) برقم (2

. 2-أخرجه مسلم في البر والصلة والآداب (141/12) باب استحباب العفو والتواضع .


comments powered by Disqus
الدال على الخير كفاعله
 
 
Copyright © 2008-2010 : I wish that mankind would learn this knowledge - meaning his knowledge - without even one letter of it being attributed to me - Ash Shaafi'ee
subul
As-Sabeel Designs
حقوق الموقع © 2008-2012 : وددت أن الخلق تعلموا هذا العلم - يقصد علمه - على أن لا ينسب الي حرف منه - الشافعي
المقالات في هذا الموقع ملك لأصحابها فنرجو الالتزام بآداب وضوابط الأمانة العلمية في النقل!
Articles on this website are the property of their authors, the site does not need to be referenced
but the etiquette of the trust of conveying knowledge
must be considered!