SubulasSalaam bismillah  
   
   

العربية

Sermons at the Burial Site

Al-‘Allaamah ibn ‘Uthaymeen:

What is the ruling regarding giving a sermon/speech when the dead are buried?

Speaking to people around you about death, being buried and similar things that soften the heart is a Sunnah transmitted from the Messenger of Allah - ﷺ. But to stand as a Khateeb [giving a sermon], this is not from the Sunnah.

Fatawa Nur ‘ala ad-Darb: 6/122

To this hour, I do not know that the Prophet - ﷺ - or one of the Sahabah stood giving a sermon to people like a Khutbah at the burial site.

Fatawa Nur ‘ala ad-Darb: 6/122


Al-‘Allaamah Saleh al-Fawzan:

Is it permissible for someone to stand at the grave site after someone has been buried and give a lecture or advise and remind his brothers? Has this been transmitted from the Prophet - ﷺ ?

This has not been transmitted from the Messenger - ﷺ -, except for one time, because the burial was not completely prepared, so he - ﷺ - sat down, and his companions sat around him and he advised them, but he did not continue to do so regularly. So whoever continuously does it is erroneous.

Whoever wants to advise people, then the Masajid are open and all praise is due to Allah, he can advise and teach the people about the same things at the grave.

Regarding giving sermons at the burial site, O noble Shaykh, are there any regulations concerning the burial that you may direct to the listeners?

Giving sermons at the burial site, if it is normal, such as a person sitting and waiting for the deceased to be buried; and speaks to his companions about things that would soften their hearts, then this is good. The prophet - ﷺ -  did it.
But to stand as a Khateeb to the people then no, because this has not been transmitted that the Prophet - ﷺ - used to stand and give a sermon to the people after or during the burial. If this was legislated, the Messenger for Allah - ﷺ - would have been the first person to do so, and since he did not, it becomes known that it is not from the Sunnah.

However, a person who is sitting [waiting] and gives a speech/sermon to those sitting around him, it is not said that he is a Khateeb. Giving a sermon at the burial site does not necessitate that the person is a Khateeb. That is why it is incorrect to say that al-Bukhari, may Allah have mercy upon him, is of the opinion that a person can stand as a Khateeb and give a sermon to people, because he titled a chapter: Sermons During the Burial. He, may Allah have mercy upon him, didn’t title the chapter: Khutbahs at the Grave Site. And he distinguished between the two.

The point is, a person speaking to people around him about affairs related to death and being buried and so on to soften their hearts while he is waiting is a Sunnah that was transmitted from the Prophet - ﷺ, as for standing as a Khateeb then this is not from the Sunnah.

Fatawa Nur ‘ala ad-Darb: Tape # 351

_______________

This is an area of differing between the scholars and some have permitted it. However this seems to be the preponderant opinion as the evidence was explained. More Fatawa will be added on the subject InshaAllah.




Share an Equal Reward!
English

الوعظ عند دفن المين

ما حكم الوعظ عند دفن المين ؟

قال العلامة ابن عثيمين

حديث الناس الذين حول إلانسان وهو جالس بما يتعلق بالموت والدفن وما أشبه ذلك مما يُرقَقُّ القلب سنة وردت عن رسول الله ﷺ ، وأما القيام خطيباً فليس من السنة .

فتاوى نور على الدرب:  ١٢٢/٦ 

وقال رحمه الله : 

لا أعلم حتى ساعتي هذه أن النَّبِيَّ ﷺ أو حداً من الصحابة قام يَعِظُ الناس عند الدفن على وجه الخطابة . 

فتاوى نور على الدرب:  ١٢٢/٦ 

العلامة صالح الفوزان

السؤال: هل يجوز أن يقف الشخص بالمقبرة بعد دفن الميت يلقي المحاضرة كالوصية والتذكير لإخوانه ؟ وهل ورد هذا عن النبي صلي الله عليه وسلم؟ 
 
الشيخ : هذا ما ورد عن الرسول صلى الله عليه وسلم إلا مرة واحدة بسبب أن القبر ما تكامل إعداده فجلس صلى الله عليه وسلم وجلس حوله أصحابه فوعظهم ولم يداوم على هذا فالذي يتخذه عادة دائما هذا مخطئ . نعم . الذي يريد أن يعظ الناس فالمساجد مفتوحة والحمد لله ، يعظ الناس ويدرسهم ويعلمهم ما هو في المقابر . نعم .


السؤال: بالنسبة للوعظ عند الدفن يا فضيلة الشيخ، وهناك أحكام متعلقة بالدفن لعلكم توجهون المستمعين لها؟

الجواب: الشيخ: الوعظ عند الدفن إن كان وعظاً عادياً، بمعنى أن الإنسان جالس ينتظر تلحيد الميت، وحدث أصحابه بما يلين قلوبهم فهذا خير فعله النبي صلى الله عليه وعلى آله وسلم. وأما أن يقوم خطيباً في الناس فلا؛ لأنه لم يرد عن النبي صلى الله عليه وعلى آله وسلم أنه كان يقوم خطيباً في الناس بعد الدفن ولا حال الدفن، ولو كان ذلك من الأمور المشروعة لكان أول من يفعله رسول الله صلى الله عليه وسلم، ولما لم يفعله علم أنه ليس من السنة، لكن الإنسان الجالس الذي حوله أناس فيحدثهم لا يقال: إنه خطيب، فالموعظة عند القبر لا يلزم منها أن يكون الإنسان خطيباً، وعليه فلا يصح أن نقول: إن البخاري رحمه الله يرى أن يقوم الإنسان خطيباً في الناس عند الدفن حينما ترجم باب الموعظة عند القبر؛ لأنه رحمه الله لم يقل: باب الخطبة عند القبر وفرقٌ بين هذا وهذا. فالمهم أن حديث الناس الذين حول الإنسان وهو جالس بما يتعلق بالموت والدفن وما أشبه ذلك بما يرقق له القلب سنة جاء عن النبي صلى الله عليه وعلى آله وسلم، وأما القيام خطيباً فليس من السنة. نعم.

فتاوى نور على الدرب : الشريط رقم 351 : 


comments powered by Disqus
الدال على الخير كفاعله
 
 
Copyright © 2008-2010 : I wish that mankind would learn this knowledge - meaning his knowledge - without even one letter of it being attributed to me - Ash Shaafi'ee
subul
As-Sabeel Designs
حقوق الموقع © 2008-2012 : وددت أن الخلق تعلموا هذا العلم - يقصد علمه - على أن لا ينسب الي حرف منه - الشافعي
المقالات في هذا الموقع ملك لأصحابها فنرجو الالتزام بآداب وضوابط الأمانة العلمية في النقل!
Articles on this website are the property of their authors, the site does not need to be referenced
but the etiquette of the trust of conveying knowledge
must be considered!