SubulasSalaam bismillah  
   
   

العربية

I Defeat my Opponents with Three

It was related that a man said to Haatim al Asam: “You are a non-Arab who cannot speak fluently, but no one has debated you except that you silenced him, so how do you defeat your opponents?”

He said: “With three:

  1. I am pleased when my opponent is correct,
  2. I am sad when he is incorrect,
  3. And I preserve my tongue from saying anything that offends him."

Al Imaam Ahmad stated: “What a wise man he is.”

Al Khateeb al Baghdaadee stated: “A person’s intention should be to clarify the truth when debating, not to defeat his opponent.”

Al Imaam ash Shaafi’ee said: “I did not debate anyone while hoping that he would err.”

He also said: “I never spoke to anyone except that I hoped that he would be granted success and supported. I never spoke to anyone except that I didn’t mind whether Allaah clarified the truth upon my tongue or his.”

Al Hafidh ibn Rajab comments: “This indicates that he did not have any intention except the clarification of the truth, even if it were from the person who is debating and contradicting him. Whoever is of this state would not dislike it when his opinions are refuted and when his contradiction to the Sunnah is clarified, not while alive or after his death. This is also what we think of the other Imaams of Islaam, those who defended Islaam and supported it whether they were from the Salaf or those who came after them. They also never used to dislike those who contradicted them as long as they were following evidence, even though the evidence was not strong enough for them to follow or leave their own evidence for.”

 


References:
The Difference between Advising and Degrading by Ibn Rajab al Hanbalee.
Al Faqee wal Mutafaqih by al Khateeb al Baghdaadee.




Share an Equal Reward!
English

أغلب خصمي بثلاث

حكي عن حاتم الأصم أنه قيل له

أنت رجل أعجمي لا تفصح وما ناظرك أحد إلا قطعته فبأي شيء تغلب خصمك ؟ فقال بثلاث

أفرح إذا أصاب خصمي

وأحزن إذا أخطأ

وأحفظ لساني عنه أن أقول له ما يسوؤه

أو معنى هذا فقال أحمد : ما أعقله من رجل . الفرق بين النصيحة والتعيير للإمام الحافظ زين الدين ابن رجب الحنبلي

قال الخطيب البغدادي في ذكر آداب الجدل و المناظرة: و ليكن قصده في نظره إيضاح الحق و تثبيته دون المغالبة للخصم

و رحم الله الإمام الشافعي القائل: مــا ناظرت أحدًا قطُّ فأحببتُ أن يخطئ

. و قال أيضا : مــا كلّمتُ أحدًا قطُّ إلا و أحببتُ أن يُوَفَّق و يُسدَّدَ و يُعان، و ما كلَّمتُ أحدًا قطُّ إلا ولم أُبالِ بيَّن اللهُ الحقَّ على لساني أو لسانه

. قال الحافظ ابن رجب معلقاً على كلام الشافعي: وهذا يدلُّ على أنَّه لم يكن له قصدٌ إلا في ظهور الحقِّ، ولو كان على لسان غيره ممن يُناظره أو يُخالفه، ومن كانت هذه حاله، فإنّه لا يكرهُ أن يُردَّ عليه قولهُ، و يتبين له مُخالفتهُ للسُّنَّة، لا في حياته و لا بعْدَ مماته، و هذا هو الظّنُّ بغيره من أئمّة الإسلام الذابين عنه، القائمين بنصره من السلف و الخلف، و لم يكونوا يكرهون مخالفة من خالفهم -أيضاً- بدليلِ عرضَ له، ولو لم يكن ذلك الدّليلُ قويًّا عندهم بحيث يتمسكون به ، و يتركون دليلهم له


المراجع:
الفرق بين النصيحة و التعيير
الفقيه و المتفقه


comments powered by Disqus
الدال على الخير كفاعله
 
 
Copyright © 2008-2010 : I wish that mankind would learn this knowledge - meaning his knowledge - without even one letter of it being attributed to me - Ash Shaafi'ee
subul
As-Sabeel Designs
حقوق الموقع © 2008-2012 : وددت أن الخلق تعلموا هذا العلم - يقصد علمه - على أن لا ينسب الي حرف منه - الشافعي
المقالات في هذا الموقع ملك لأصحابها فنرجو الالتزام بآداب وضوابط الأمانة العلمية في النقل!
Articles on this website are the property of their authors, the site does not need to be referenced
but the etiquette of the trust of conveying knowledge
must be considered!