SubulasSalaam bismillah  
   
   

العربية

The Two Temperaments Shaytan Exploits

Amongst his astonishing plots; is that he [Shaytan] investigates a person until he learns which of the two temperaments dominates him/her:

The temperament of zeal and courage, or the temperament of reluctance, hesitancy and weakness.

If he finds that the temperament of reluctance and weakness dominates a person, he embarks upon discouraging them and weakening their resolve towards their obligations. He makes obligations feel burdensome and lightens their abandonment until they are completely abandoned, or at least decreased and neglected.

And if he finds that the temperament of zeal and diligence dominates a person, he starts to belittle the obligations for that person, and deludes them into thinking that they are not enough, and that they need to bolster obligations with overemphasis or additions.

So he abates the first and overemphasizes with the second. As some of the Salaf said:

Allah did not order an obligation except that the Shaytan has two injunctions:

Either towards negligence and laxity,

Or towards exceeding the bounds and extremism.

And he does not mind which of the two he triumphs with.




comments powered bsy Dissqus
Share an Equal Reward!
English

القوتان اللتان يستغلها الشيطان

ومن كيده العجيب : أنه يشام النفس حتى يعلم أي القوتين تغلب  عليها : 

قوة الإقدام والشجاعة أم قوة الانكفاف والإحجام والمهانة

فإن رأى الغالب على النفس المهانة والإحجام أخذ في تثبيطه وإضعاف همته وإرادته عن المأمور به وثقله عليه فهون عليه تركه حتى يتركه جملة أو يقصر فيه ويتهاون به 

وإن رأى الغالب عليه قوة الإقدام وعلو الهمة أخذ يقلل عنده المأمور به ويوهمه أنه لا يكفيه وأنه يحتاج معه إلى مبالغة وزيادة 

فيقصر بالأول ويتجاوز الثاني كما قال بعض السلف :

ما أمر الله تعالى بأمر إلا وللشيطان فيه نزغتان : 

إما إلى تفريط وتقصير 

وإما إلى مجاوزة وغلو ولا يبالي بأيهما ظفر

 


comments powered by Disqus
الدال على الخير كفاعله
 
 
Copyright © 2008-2010 : I wish that mankind would learn this knowledge - meaning his knowledge - without even one letter of it being attributed to me - Ash Shaafi'ee
subul
As-Sabeel Designs
حقوق الموقع © 2008-2012 : وددت أن الخلق تعلموا هذا العلم - يقصد علمه - على أن لا ينسب الي حرف منه - الشافعي
المقالات في هذا الموقع ملك لأصحابها فنرجو الالتزام بآداب وضوابط الأمانة العلمية في النقل!
Articles on this website are the property of their authors, the site does not need to be referenced
but the etiquette of the trust of conveying knowledge
must be considered!