SubulasSalaam bismillah  
   
   

العربية

The First Thing Allah Created

"Indeed the first thing that Allah created was the Pen, He ordered it to write everything that would come to pass."

In this Hadeeth, is a rebuttal of what people pass on, to the point that it has become a creed that is firmly planted in a lot of their hearts; it is that the light of Muhammad was the first thing Allah the Glorified created. There is no basis for its authenticity, and the chain for the Hadeeth of 'Abdur Razaaq is not known, and we may write about it specifically in Silsilat al-Ahadeeth ad-Da'eefah in the future Inshaa-Allah.

It also consists of a rebuttal on the claim that the Throne was the first creation, and there is no textual evidence to support this on the authority of the Messenger – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ, it was only said by some scholars such as ibn Taymiyyah through Ijtihaad derived from evidence, so taking by this Hadeeth, and other Ahaadeeth of its meaning, is more rightful. It is textual evidence on the issue, and there is no Ijtihaad in the presence of direct textual evidence as is well known.

Interpreting this Hadeeth in saying that the pen was created after the throne is false, this type of interpretation is only valid if there is clear textual evidence that the Throne was the first of all creation unrestrictedly, including the Pen. However, this textual evidence is absent, so this interpretation is not permissible.




comments powered bsy Dissqus
Share an Equal Reward!
English

أول شيء خلقه الله

قال الشيخ محمد ناصر الدين الألباني في سلسلة الأحاديث الصحيحة – حديث رقم (133) :

( إن أول شيء خلقه الله تعالى القلم ، وأمره أن يكتب كل شيء يكون ) .

في الحديث إشارة إلى رد ما يتناقله الناس , حتى صار ذلك عقيدة راسخة في قلوب كثير منهم , وهو أن النور المحمدي هو أول ما خلق الله تبارك وتعالى , وليس لذلك أساس من الصحة , وحديث عبدالرزاق غير معروف إسناده , ولعلنا نفرده بالكلام في الأحاديث الضعيفة إن شاء الله تعالى .

وفيه رد على من يقول بأن العرش هو أول مخلوق , ولا نص في ذلك عن الرسول صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ , وإنما يقول به من قال كابن تيمية وغيره استنباطاً واجتهاداً , فالأخذ بهذا الحديث – وفي معناه أحاديث أخرى – أولى , لأنه نص في المسألة , ولا اجتهاد في مورد النص كما هو معلوم .

وتأويله بأن القلم مخلوق بعد العرش باطل , لأنه يصح مثل هذا التأويل لو كان هناك نص قاطع على أن العرش أول المخلوقات كلها , ومنها القلم , أما ومثل هذا النص مفقود , فلا يجوز هذا التأويل .

وفيه رد أيضاً على من يقول بحوادث لا أول لها , وأنه ما من مخلوق إلا وهو مسبوق بمخلوق قبله , وهكذا إلى ما لا بداية له , بحيث لا يمكن أن يقال : هذا أول مخلوق , فالحديث يبطل هذا القول , ويعين أن القلم أول مخلوق , فليس قبله قطعاً أي مخلوق .


comments powered by Disqus
الدال على الخير كفاعله
 
 
Copyright © 2008-2010 : I wish that mankind would learn this knowledge - meaning his knowledge - without even one letter of it being attributed to me - Ash Shaafi'ee
subul
As-Sabeel Designs
حقوق الموقع © 2008-2012 : وددت أن الخلق تعلموا هذا العلم - يقصد علمه - على أن لا ينسب الي حرف منه - الشافعي
المقالات في هذا الموقع ملك لأصحابها فنرجو الالتزام بآداب وضوابط الأمانة العلمية في النقل!
Articles on this website are the property of their authors, the site does not need to be referenced
but the etiquette of the trust of conveying knowledge
must be considered!