SubulasSalaam bismillah  
   
   

العربية

The Four, Five, Six and Nine Books of Hadeeth

The Four Books of Hadeeth [Al Kutub al Arba’ah]: [Also known as ‘The Sunan’]:

  1. Sunan Abu Dawood
  2. Sunan at Tirmidhee
  3. Sunan an Nasaa-ee
  4. Sunan ibn Majah.

[Al Haafidh ibn Katheer in Al Baahith al Hatheeth: 1/6]

 

The Five Books of Hadeeth [Al Kutub al Khamsah]:

They are the foundations of Islaam, meaning :

  1. Saheeh al Bukhaaree
  2. Saheeh Muslim
  3. Sunan Abu Dawood
  4. Sunan at Tirmidhee
  5. Sunan an Nasaa-ee

[Al Imaam an Nawawee in Sharh Saheeh Muslim: vol 1: P.6.]

 

The Six Books of Hadeeth [Al Kutub as Sittah]: What became well known amongst the people of knowledge, is that the fundamental books that consist of the Ahaadeeth of Ahkaam and others are:

  1. Saheeh al Bukhaaree
  2. Saheeh Muslim
  3. Sunan Abu Dawood
  4. Sunan an Nasaa-ee
  5. Jaami’ at Tirmidhee
  6. Sunan ibn Maajah

The people of knowledge are in agreement that the first five are from the fundamental books, and a lot of them considered Sunan ibn Maajah to be the sixth because it consists of a lot of Ahaadeeth that were not collected in the five. [TN: Some of the people of knowledge considered Muwataa Maalik to be the sixth. The first scholar to add Sunan ibn Maajah to the list was al Haafidh abu Taahir al Andalosee]

It seems that the first scholar who used this terminology is al Haafidh al Haazimee.

 

The Order of the Six Books:

The first book is:

  1. Saheeh al Bukhaaree, then
  2. Saheeh Muslim, then
  3. Sunan Abu Dawood, then
  4. Sunan an Nasaa-ee, then
  5. Sunan at Tirmidhi, and finally
  6. Sunan ibn Maajah.

Some of the people of knowledge ordered them differently, giving some books precedence over others. It is mentioned in the biography of Abu Dawood as Sijistaanee – may Allaah have mercy upon him – that Abu ‘Abdullaah ibn Mandah said: “Those who separated authentic Ahadeeth from inauthentic Ahaadeeth are four:

Al Bukhaaree and Muslim, after them comes

Abu Dawood and an Nasaa-ee.

 

The Nine Books of Hadeeth [Al Kutub at Tis’ah]:

As for the Nine Books of Hadeeth, it seems that the first people to use this terminology were the Mustashriqoon in their book ‘Al Mu’jam al Mufahras li Alfaadh al Hadeeth] They included the Six Books of Hadeeth and added:

  • Musnad ad Daarimee
  • Muwataa Maalik
  • Musnad Ahmad ibn Hanbal
  • This is why some of the scholars dislike using this term; ‘The Nine Books of Hadeeth’, because it was not used by the scholars of Hadeeth. So they hold the opinion that the scholars of Hadeeth should not use the terminology of the Mustashriqoon, since Hadeeth is not a science of theirs, rather this is not even from their religion.

    Others held the opinion that there is no need to dislike using this term for it is only terminology…”

    [Al ‘Allaamah ‘Abdul Muhsin al ‘Abbaad in Sharh Sunan Abu Dawood: 1/19]

    [TN The most authentic book after the Qur-aan is Saheeh al Bukharee, the two most authentic books are Saheeh al Bukhaaree and Saheeh Muslim.]




    comments powered bsy Dissqus
    Share an Equal Reward!
    English

    الكتب الأربعة والخمسة والستة والتسعة

    الكتب الأربعة وهم

    أبو داود

    والترمذي

    والنسائي

    وابن ماجة

    الباعث الحثيث في اختصار علوم الحديث للحافظ ابن كثير: 1/6

    الكتب الخمسة التي هي أصول الاسلام أعنى

    صحيحي البخارى

    ومسلم

    وسنن أبي داود

    والترمذي

    والنسائي

    شرح صحيح مسلم للنواوي: 1/6

    الكتب الستة التي اشتهرت عند العلماء بأنها الأصول التي اشتملت على أحاديث الأحكام وغيرها، وهي صحيح البخاري

    وصحيح مسلم

    وسنن أبي داود

    وسنن النسائي

    وجامع الترمذي

    وسنن ابن ماجة

    والخمسة الأولى اتفق على عدها من الكتب الأصول، وكثير من أهل العلم اعتبروا سنن ابن ماجة هو السادس؛ لأن فيه أحاديث كثيرة زائدة على ما في الكتب الخمسة

    الكتب الستة المقدم فيها

    البخاري

    ثم مسلم

    ثم سنن أبي داود

    ثم النسائي

    ثم الترمذي

    ثم ابن ماجة

    وقد جاء عن بعض أهل العلم الإشارة إلى تقديم بعض هذه الكتب على بعض، فمما ذكر في ترجمة أبي داود السجستاني رحمة الله عليه: أن أبا عبد الله بن مندة قال: الذين ميزوا الثابت من المعلول والخطأ من الصواب أربعة: البخاري و مسلم ثم يليهم أبو داود و النسائي

    الكتب التسعة

    وأما الكتب التسعة فلعل أول من جعلها مجتمعةً موضوعاً لكتاب مختص بها المستشرقون أصحاب (المعجم المفهرس لألفاظ الحديث النبوي) ، فقد جعلوها معجماً لألفاظ الكتب الستة الشهيرة

    ومسند الدارمي

    وموطأ مالك

    ومسند أحمد بن حنبل

    ولهذا كره بعض المشايخ والباحثين إطلاق هذا اللفظ لأنه غير متعارف عليه بين أهل الحديث ، وكأنهم رأوا أنه لا يحسُن من أهل الحديث أن يسيروا خلف المستشرقين في اصطلاح ابتكروه في غير فنهم بل في غير دينهم ، أو بُني على عمل قاموا به لم يسبقهم أحد من المسلمين إلى مثله

    وقيل تعقباً لمن كره ذلك الاصطلاح : (لا وجه لكراهة ذلك، فهو مجرد اصطلاح

    شرح سنن أبي داود للشيخ العلامة عبد المحسن العباد


    comments powered by Disqus
    الدال على الخير كفاعله
     
     
    Copyright © 2008-2010 : I wish that mankind would learn this knowledge - meaning his knowledge - without even one letter of it being attributed to me - Ash Shaafi'ee
    subul
    As-Sabeel Designs
    حقوق الموقع © 2008-2012 : وددت أن الخلق تعلموا هذا العلم - يقصد علمه - على أن لا ينسب الي حرف منه - الشافعي
    المقالات في هذا الموقع ملك لأصحابها فنرجو الالتزام بآداب وضوابط الأمانة العلمية في النقل!
    Articles on this website are the property of their authors, the site does not need to be referenced
    but the etiquette of the trust of conveying knowledge
    must be considered!